Annons
X
Annons
X

Schlingmann: "Varje gång går medierna i fällan"

Medier utgör opposition och sprider falska nyheter, hävdar USA:s nytillträdda president. En medveten mediestrategi som också kan utgöra ett vaccin mot framtida granskningar, tror experter.

Av TT
USA:s nye president
[object Object]
Trumps twittrande och hans anklagelser mot medier är en del av en strategi för att skydda sig och sin administration mot framtida granskningar tror experter. Arkivbild. Foto: Jonas Ekströmer/TT

– Varje gång går medierna i fällan, säger Per Schlingmann, Moderaternas förre chefsstrateg.

Det är en vanlig strategi före val att utnyttja den polarisering som finns i samhället för att öka sin egen trovärdighet enligt Moderaternas förre chefsstrateg Per Schlingmann. Men sedan hör det till det normala att släppa tonen som fanns under kampanjen för att skapa en enighet och bilden av en ledare som står bakom hela befolkningen.

– Jag tycker att det är väldigt tydligt att Trump inte har det förhållningssättet, säger han till TT.

Annons
X

Kommunikationen, som får betraktas som mycket effektiv, riktar sig främst till den delen av befolkningen som utgör hans kärnväljare. Samtidigt som Donald Trump kritiserar medierna styr han också samtalet och dagordningen.

– Det är otroligt intressant att han skapar en egen mediekanal. Han rundar inte traditionella medier, utan han utnyttjar att de blir upphetsade varje gång han twittrar och det ger honom ett enormt genomslag. Det är det som blir paradoxen i det hela. Varje gång går traditionella medier i fällan, säger Per Schlingmann och tillägger:

– Riskerna är att vi underminerar förtroendet för den extremt viktiga roll fria medier spelar i en demokrati. Har vi dessutom en president som inte har idén att vara en ledare för hela befolkningen så tror jag att det underminerar förtroendet för hela demokratin.

Enligt Jesper Strömbäck, professor i journalistik och politisk kommunikation vid Göteborgs universitet, är det en strategi som används av framförallt högerpopulister runt om i världen.

– Det är ett sätt att försöka sänka förtroendet för traditionella nyhetsmedier, ibland utmålas de som vänstervridna, andra gånger som att vara opålitliga.

Det har funnits en strategi från den republikanska sidan sedan tidigt 1970-tal att utmåla de amerikanska medierna som vänstervridna i syfte att misskreditera. Under Donald Trumps tid vid makten har denna strategi tagit sig till en helt ny nivå.

– Jag tror inte att det någonsin har funnits en president som har gått till den typen av attacker som vi har sett Trump göra. Det är en typ av retorik vi annars ser i diktaturer, säger Strömbäck.

Samtidigt kan strategin vara ett sätt att skydda administrationen för framtida granskningar.

– Skjuter man budbäraren och är framgångsrik med den strategin blir medierna försvagade. Litar man inte på medierna spelar det mindre roll vad de rapporterar. Det blir som en vaccinationsstrategi.

Strömbäck får medhåll från den tidigare mediestrategen Schlingmann.

– Trump har krossat det monopol som medierna haft med att filtrera och granska. Det är att göra det otroligt enkelt för sig och att aldrig gå in och diskutera innehållet utan i stället skjuta budbäraren, säger han.

Annons
Annons
X

Trumps twittrande och hans anklagelser mot medier är en del av en strategi för att skydda sig och sin administration mot framtida granskningar tror experter. Arkivbild.

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X