Krönika

Anders Q Björkman:Varför slösar ni med min tid, SVT?

Anders Q Björkman
I ”Fredagsmyset” med Farah Abadi och Anders ”Ankan” Johansson utlovas ”en helkväll för hela familjen med 110 minuter non-stop-mys”.
I ”Fredagsmyset” med Farah Abadi och Anders ”Ankan” Johansson utlovas ”en helkväll för hela familjen med 110 minuter non-stop-mys”. Foto: Joachim Hedén

Tv-tittandet har ökat under coronaåret. Men reklamen kan nöta ner den mest entusiastiska tittare. Därför är det provocerande att skattefinansierade SVT pepprar sina sändningar med egenreklam.

Under strecket
Publicerad
Annons

Slå upp ordet reklam i Norstedts etymologiska ordbok ”Våra ord”, så får du veta att glosan kommer från franskans réclame, med den egentliga betydelsen ”rop till någon att komma tillbaka”. Det är tankeväckande, eftersom reklam – åtminstone i tv – ofta har motsatt effekt. Vid tv-reklamens ”rop” tar många tillfället i akt att byta kanal eller gå på toaletten.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons