Varför ska jag köpa en Ipod Mini, Steve Jobs?

Du som är Applefanatiker ska kanske inte läsa den här texten. Eller så är det just du som bör göra det. Jag påstår nämligen att det finns bättre produkter på marknaden än Ipod Mini, både bättre och samtidigt billigare.

Under strecket
Publicerad
Annons

Bakgrunden är denna: Applechefen Steve Jobs är utan tvekan en skicklig strateg. När han lanserade Apples musiktjänst på internet, Itunes Music Store, ihop med den portabla musikspelaren Ipod fick han in tre fullträffar på samma gång: han 1) gav koncernen en helt ny intäktskanal, 2) fick musikindustrin att se mossig ut, samt 3) gjorde Ipod till referensprodukt inom genren bärbara musikspelare.

Att vara referenstillverkare har sina fördelar. Den främsta är att journalister, kompisar, marknadsförare och andra tenderar att visa upp just Apples Ipod när de i själva verket ska hänvisa till musikspelare som generell produktgrupp. Ipod blev hastigt och lustigt synonym med en hel kategori prylar inom hemelektroniken. Sådant imponerar onekligen. På samma sätt visas ofta en Absolutflaska upp när vodkabranschen ska illustreras.
Både svenska och utländska datormagasin och dagstidningar har hyllat referensprodukten Ipod till närmast pinsamma nivåer sedan den lanserades.
När efterföljaren kom, Steve Jobs genidrag döpt till Ipod Mini, följde stora delar av världspressen lydigt efter med ett fånigt leende över ansiktet. Och visst är väl spelaren bra, men varken bäst eller billigast i sin kategori.

Annons
Annons
Annons