Annons

”Varför beskattas hantverkare hårdare?”

Foto: Vilhelm Stokstad/TT

Dagens bonus-malus-system är ohållbart då det hanterar personbilar och lätta lastbilar i samma system. Ett separat system skulle vara ett viktigt första steg, skriver Ulf Perbo, näringspolitisk chef vid Transportföretagen.

Publicerad

Att värna miljön genom att premiera fordon med låga koldioxidutsläpp (bonus) och att beskatta dem med höga koldioxidutsläpp (malus) är i sig en god tanke. Men det måste finnas en balans mellan de två. Det nuvarande systemet drabbar på ett orimligt sätt hantverkare och distributionsföretag.

Det innebär att lätta lastbilar som är både tyngre och större, alltid kommer att ha en ”malus”. Det leder till att olika hantverkare och logistikföretagare som har behov av en lätt lastbil för att kunna utföra sitt jobb hamnar i en väldig orättvis sits. Att detta blir orimligt har i praktiken staten erkänt genom det undantag som gjorts för husbilar. De drabbas på samma sätt som lätta lastbilar och efter kraftiga protester blev det uppenbart att de nya skatterna skulle ha blivit orimliga.

Ulf Perbo.

Foto: Pressbild Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons