Annons

Roland Poirier Martinsson:Varför så farligt med giftfri konst?

Under strecket
Publicerad

När konstnären Makode Linde utryckte Västerlandets föreställningar om Afrika i form av en tårta som föreställde en svart kvinna, i vilken kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth sedan karvade, tills bakverket skrek av smärta, då gjordes en omtagning av en diskussion vi vant oss vid. Vad är konst? Vilka etiska krav kan vi ställa på konsten? Får en konstnär göra mig till del av sitt verk utan mitt medgivande? Samma som med Anna Odell. Samma som så många gånger förr.

Och det är klart att det är legitimt att fråga efter det konstnärliga värdet i Marco Evaristtis inbjudan att köra guldfiskar i en mixer (2000), liksom det etiskt försvarbara i att, som Chris Burden, låta sig skjutas i armen (1971) för konsten, två berömda exempel på chockkonst. Från ett konstteoretiskt perspektiv tycker jag att det är en ointressant diskussion. Den är redan avgjord, och det gick lätt och snabbt: Konst- nären, intentionen och sammanhanget får avgöra vad som är konst, vi äger rätten att avfärda på våra grunder. Resultatet i form av slutsatser är lika med den tomma mängden.

Annons
Annons
Annons