X
Annons
X
Op ed

Varför så dåliga Pisa-resultat?

Överallt i utbildningsvärlden diskuteras det nu varför Sverige, efter att ha sjunkit under lång tid, nu gjort en riktig djupdykning när det gäller kunskaper i nionde klass i grundskolan. Sverige har haft grundskola i 40 år, investeringarna i utbildningsväsendet har varit höga i jämförelse med andra länder, och vår utbildningstradition har historiskt varit bra. Varför sjunker vi nu? Kanske vi kan förstå situationen med hjälp av den amerikanske psykologen Laurence Steinberg och hans bok ”Beyond the Classroom” från 1996 med den intressanta undertiteln ”Why school reform has failed and what parents can do”.

Steinberg och hans forskargrupp har arbetat med ett långsiktigt projekt och undersökt 20 000 amerikanska gymnasieelever. Det han pekar på som grundproblem är att eleverna nästan inte bryr sig om att studera. Skolan har ingen verklig betydelse för dem. Skolan representerar något man gör under ett antal år, men ses som en fas i livet mer än en skyldighet att lära sig något. Skolan är en rättighet snarare än en skyldighet, men inte en viktig rättighet. Detta innebär en enorm förändring i jämförelse med situationen på exempelvis 1960-talet. Hans väsentliga slutsats är att skolreformerna har fokuserat på hur man ska ändra skolan, när det väsentliga vore att ändra elevernas attityd.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X