X
Annons
X
Krönika

Inger Enkvist: Varför pratar vi inte mer om Tyskland?

Foto: Fredrik Sandberg / TT
Publicerad

I Sverige blir de svaga eleverna fler och de starka elever färre enligt PISA. Hur gör andra länder för att inte vara i samma situation? I Sverige är det tabu att inte tro att skolresultat är en följd av resurser, så det ges ännu mer pengar till ett system som lämnar ifrån sig allt fler svaga elever. Man undviker att ens nämna att länder som har valt andra modeller får bättre resultat än Sverige både för svaga och starka elever som exempelvis Tyskland.

I senaste PISA hade Tyskland i matematik 18 procent lågpresterande elever och 17 procent högpresterande. Sverige hade 27 procent lågpresterande och 8 procent högpresterande. I naturvetenskap hade Tyskland 12 procent lågpresterande och 12 procent högpresterande, Sverige 22 procent lågpresterande och 6 procent högpresterande. I läsförståelse hade Tyskland 14 procent lågpresterande och 9 procent högpresterande, medan Sverige hade 23 procent lågpresterande och 8 procent högpresterande. Hur gör tyskarna?

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X