Annons

Varför kränka vanliga muslimer?

MORDPLANEN MOT VILKS Som muslim blir jag kränkt av att konstnären Lars Vilks framställer profeten Mohammed som hund. Men jag försvarar hans rätt att få göra det. Samtidigt finns det en gräns där gyckel övergår i hets mot folkgrupp, skriver NALIN PEKGUL (S) på SvD Brännpunkt.

Under strecket
Publicerad

I tisdags greps fyra män och tre kvinnor i Irland, misstänkta för inblandning i en mordkomplott mot den svenske konstnären Lars Vilks. Skälet antas vara de skisser till en skulptur över profeten Mohammed som år 2007 publicerades i flera dagstidningar. Teckningarna avbildade profeten som hund.

Jag är lättad över att attentatspersonerna greps och glad över att samarbetet mellan säkerhetstjänsterna i olika länder tycks fungera. Samtidigt är jag bekymrad över att muslimer återigen förknippas med terrorism.

I går fick jag många frågor från journalister om hur muslimer påverkas av gripandet. Jag blir bekymrad över sammanblandningen av terrorister och muslimer i allmänhet.

Muslimska extremister tolkar islam på samma sätt som andra extremister i andra tider och på andra platser förvrängt andra ideologier och trosföreställningar. I detta har de stora likheter med till exempel Baader-Meinhof-ligan i 70-talets Tyskland. Skillnaden är att Baader-Meinhof aldrig sammanblandades med tyskar i allmänhet eller ens med tyskar med vänstersympatier.

Annons
Annons

Självklart ska terrorister betraktas som terrorister oavsett vilken lära de råkar bekänna sig till. Men när det gäller muslimer i Europa i dag är skillnaden inte så klar.

Även om jag som muslim blir kränkt av att Lars Vilks framställer profeten Mohammed som rondellhund försvarar jag hans rätt att få göra det. Religioner står inte över yttrandefriheten. Yttrandefriheten är en fundamental del av demokratin. Europeiska muslimer vet detta av egen bitter erfarenhet. I våra ursprungsländer kämpar författare, journalister och en del politiker en heroisk kamp för yttrandefriheten och mot religiös trångsyn. Författare och journalister fängslas. Tyvärr har religiösa fundamentalister flyttat fram sina positioner även i tidigare sekulariserade stater som Turkiet och Egypten. Vi är medvetna om att demokratin och yttrandefriheten utgör det starkaste skyddet även för religionsfriheten.

Yttrandefriheten är dock inte ovillkorlig. Kritik av tron får inte går över i kränkning av dem som tror. Det är inte självklart att det i ord och bild är tillåtet att utpeka muslimer i gemen som terrorister. Gyckel och hån kan överträda en gräns där det övergår till hets mot folkgrupp.

Yttrandefriheten kan inte heller begränsas med hänvisning till yttrandefriheten. Även konstnärliga uttryck får ställas under debatt. Kritiker ska inte avfärdas med att de är emot yttrandefrihet.

Jag tycker att Lars Vilks skisser är avskyvärda. För muslimer är hunden oren. Att framställa profeten Mohammed som en hund är därför mycket sårande. Karikatyrer som driver med makten eller förlöjligar våldsverkare kan man begripa, men detta? Varför kränka vanliga muslimer?

Annons
Annons

När Jesus framställdes som homosexuell blev många kristna upprörda, men i det fallet uppfattade jag att konstnären hade något väsentligt att förmedla om det kristna kärleksbudskapet. Däremot är det är svårt att förstå vilka avsikter Lars Vilks kan ha haft med sitt verk.

Oavsett vilka avsikter konstnären kan ha haft så har publiceringen av hans skisser fått tråkiga följder. Muslimer i gemen är sårade. Många tar det som en bekräftelse på att de inte är välkomna i detta land. Extrema grupper som predikat åtskillnad vinner gehör.

Mohammed som hund passar alltför väl in i de muslimska extremisternas bild av svenskarna som islamofober. De muslimska extremisternas reaktioner på att Mohammed framställs som hund passar alltför väl in i Sverigedemokraternas bild av muslimer som hotfull homogen massa. Uppmärksamheten kring karikatyrerna av islam kommer att locka till fler försök i den genren.

Vi som är muslimer måste inom demokratins ramar vara beredda att visa vår upprördhet i de länder där vi nu lever. Vi får aldrig låta vår religion kapas av extremister som är motståndare till demokrati, yttrandefrihet och jämställdhet.

Här måste vi också vara självkritiska. Vi som står för ett sekulärt samhälle och inte vill blanda ihop religion och politik lämnar alltför ofta fältet fritt till dem som gör extrema tolkningar av vår religion. Vad vi inte tänker på är att vi därmed sviker våra barn som växer upp med identitetsproblem och möter diskriminering.

Om vi inte vågar debattera diskriminering och identitet tar de extrema krafterna emot barnen med öppen famn. Muslimer i Europa behöver hitta en europeisk muslimsk identitet i de länder där vi är i minoritet. Här behöver vi hjälp av de europeiska politikerna som hittills alltför ofta har legitimerat de extrema krafterna.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons