Annons
X
Annons
X
Kultur
Krönika

Olle Josephson: Varför kan studenterna inte skriva?

Språkspalten

Universitetsläraren på sommarlov gör som andra semesterfirare: sträcker ut sig i gröngräset och låter tankarna fladdra kring det gångna arbetsåret.

O, alla dessa drivor med studentinlämningsuppgifter man rättat! Varför kan en del inte skriva?

Bristerna är av tre slag. Det första är rena språkriktighetsfel: särskrivningar, dem i stället för de, osammanhängande styckeindelning, stor och liten bokstav, ordböjning och meningsbyggnad. ”Boken börjar med miljön sedan kommer huvudpersonernas bakgrunder. Där läsaren får många faktan.” Satsradning mellan miljön och sedan, och den andra meningen är ju ofullständig!

Annons
X

Andra kan nog sätta punkt och pluralböja, men klarar inte det stilläge och den begreppsanvändning som hör till allmänt vetenskapsspråk: varför måste de skriva ”Resultaten för de olika delarna är skrivna under sina egna forskningar” när de menar ”Resultaten inom varje delstudie redovisas var för sig”?

Och för det tredje skriver studenterna fel texttyp. Man ber dem utreda historiska orsaker, men de berättar vad som hände. Man ber dem jämföra två forskares förklaringar, men de tycker själva!

Ja, ja, det här har ju forskningen visat sen länge: Ann Blückert och Sofia Ask om stilen och begreppen, Mona Blåsjö om texttyperna. (Förresten, varför domineras den slitsamma studentskrivforskningen av kvinnor?)

Stäng

KULTURCHEFENS NYHETSBREV – veckans viktigaste kulturtexter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Men vad beror eländet på? Att kanske var femte student gör det första slaget av fel, det måste nog skyllas på den segregerade gymnasieskolan. Den andra felsorten borde växa bort när studenterna får mer läserfarenhet av avancerad facklitteratur – och en del behöver mer tid än andra. De tokiga texttyperna beror nog på att man själv är en dålig lärare med otydliga instruktioner.

    Det är inte så lätt! Universitetsläraren rullar ett varv i gräset. Ingen får gnälla som inte själv har prövat att på två A4 utreda ”Orsaker till studenters försämrade skrivförmåga” och lyckats undvika att glida in i eget tyckande och konstig styckeindelning.

    Och tänk alla skarpsinniga, intelligenta och välskrivna inlämningsuppgifter jag läst! Vad har jag inte lärt av dem? Det blir kul att börja arbeta igen. Man kanske skulle ta sig ett dopp.

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X