X
Annons
X

”Är LO:s bildspråk ett sätt att få till en S/SD-allians?”

LO:s nya valfilm som kritiseras för att vara för vit står som tydlig kontrast till Volvo Cars reklamfilm som kom för ett par år sedan. Johan Wennström anar en strategi från arbetarrörelsen som knappast handlar om omsorg om svenska arbetare.

LO:s nya valfilm har väckt iögonfallande gillande på vissa håll och kritik på andra, för dess falska bild av det moderna Sverige som etniskt homogent. Den visar ljushyade städerskor, sjuksköterskor och verkstadsarbetare på jobbet, sedan ordlöst marscherande under röda fanor i motljus, som lika gärna hade kunnat vara svenska flaggor. "Valet handlar om trygghet för vanligt folk" är filmens slogan.

Det är ett helt nytt bildspråk för LO, vars valfilmer tidigare präglats "av mångkulturell vardag", vilket Per Wirtén förut noterat på Expressens kultursidor (9/9 2014).

Bilder ur LO:s valfilm

Foto: Lo:s valfilm 2018 Bild 1 av 2

Bilder ur LO:s valfilm.

Foto: Lo Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X