X
Annons
X

”Varför daltar regeringen med biltillverkarna?”

Miljözoner för personbilar införs för att motverka utsläpp. Men hur kan regeringen tillåta biltillverkare att sälja fordon som släpper ut mångdubbelt mer än vad som uppges? Varför vågar man inte tvinga tillverkarna att korrigera fordonen, som man har gjort i Tyskland, Österrike och andra EU-länder? Det skriver Ulf Blomgren och Heléne Lilja, Motormännens riksförbund.

Varningsskylt över E18 utanför Oslo som upplyser om förbud mot dieselbilar i staden med anledning av höga halter av luftföroreningar.
Varningsskylt över E18 utanför Oslo som upplyser om förbud mot dieselbilar i staden med anledning av höga halter av luftföroreningar. Foto: Erik Johansen/TT

Regeringen ger kommunerna möjlighet att införa miljözoner för personbilar. Detta tvingar kommuninvånarna till orimligt stora utgifter medan biltillverkarna kan kamma in höga vinster. I själva verket är det tillverkarnas trixande med utsläppsnivåerna som är upphovet till de luftföroreningar som miljözonerna antas motverka. Varför daltar regeringen med biltillverkarna?

Varningsskylt över E18 utanför Oslo som upplyser om förbud mot dieselbilar i staden med anledning av höga halter av luftföroreningar.

Foto: Erik Johansen/TT Bild 1 av 2

Ulf Blomgren och Heléne Lilja, Motormännens riksförbund

Foto: pressbild, Janerik Henriksson/TT Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X