Krönika

Martin Ahlquist:Varför bekymra sig om ”skandalpressen”?

Martin Ahlquist
Foto: Jonas Ekströmer/TT

Varför ska vi bry oss om att Metro försvinner som nyhetstidning och att Expressen tvingas skära ner när annonsmarknaden sviktar?

Under strecket
Publicerad
Annons

Nyligen gick nyhetstidningen Metro i graven. Under många år var tidningen en framgångssaga, inte bara i Sverige utan på en rad andra ställen i världen. Affärsidén var att dela ut tidningar gratis och att finansiera det hela med annonser. Under många år gick det strålande. Här i Sverige möttes Metro emellanåt med fnysningar om att det inte var en riktig tidning. Men kritikerna tystnade i takt med att Metro utvecklades. Tidningen fostrade en generation unga journalister som många gånger var banbrytande när det gäller att hitta nya sätt att utveckla journalistiken. Viralgranskaren, som avslöjar myter och lögner i sociala medier, är bara ett exempel. Men nu är det alltså över. Trots ägarbyten och försök att nystarta verksamheten gick det inte. Annonsörerna hade gått någon annanstans med sina pengar.

I torsdags kom så uppgifter om att Expressen står inför ett sparpaket på 40-45 miljoner kronor varav ungefär hälften ska tas på redaktionen. Orsaken stavas även här annonsmarknaden. Trots att tidningen ökat sin räckvidd rejält, minskar annonsintäkterna. Konkurrenten Aftonbladet krigar på samma annonsmarknad och möter sannolikt samma bistra verklighet.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons