Annons

Varför användes uttrycket ”En svensk tiger”?

Foto: André Maslennikov/TT

”Vad syftar uttrycket ’en svensk tiger’ på? Jag vet att det användes i samband med en kampanj under andra världskriget, med en ritad tiger, men varför? Handlade det om att stärka beredskapsmoralen?”, undrar en SvD-läsare.

Under strecket
Publicerad

Inte riktigt, men nästan. Syftet var att göra svenskarna mer vaksamma och inte prata bredvid mun om känsliga ämnen. Liknande kampanjer bedrevs i övriga länder, allt för att stävja eventuella spioners möjlighet till framgång.

Det svenska projektet, som drevs av Statens Informationsstyrelse (SIS), hade den officiella beteckningen Vaksamhetskampanjen. SIS ville ha ett annonsförslag som skulle få folk att reagera positivt, varvid Bertil Almqvist – annars mest känd för att ha skapat Barna Hedenhös – ritade en blågulrandig tiger med huvudet vänt mot betraktaren, med rubriken ”En Svensk Tiger”. SIS antog bilden som symbol för Vaksamhetskampanjen den 21 november 1941. Allt som allt spreds bilden i omkring 400 000 exemplar. Den samlade ersättningen till Almqvist uppgick till 1 060 kronor.

Annons
Annons
Annons