Recension

Vox humanaVärdinna förför publiken med musik ur Carmen

Under strecket
Publicerad
Annons

Flera faktorer talar starkt för Operamathuset Reginas djupdykning i fransk musik: Lady & Lufsen-konceptet med rutiga dukar och kulörta lyktor, primadonnan Charlotta Huldt-Rambergs flotta stilkänsla och röstens snabba vibrato – och inte minst den skriande bristen på intresse för det franska kulturområdet i Sverige. Francis Poulenc är nu sällsynt väl anpassad för en folkligt orienterad scen som Regina, tack vare förkärleken för melodier och ämnen av banalt snitt.

I fokus för den aktuella föreställningen står hans opera Vox humana, en tragisk monolog med text av Jean Cocteau som skrevs för sångerskan Dénise Duval 1959. Men på Regina bäddar man för tragiken med ett uppsluppet franskt förspel, där själva värdshusvärdinnan och den blivande självmordskandidaten i Poulencs drama förför publiken i närbild med musik ur Carmen och la Bohème, samt daterad franskt 30-tal.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons