Annons
X
Annons
X
Konst
Kommentar

Clemens Poellinger: Värdigt och vackert minnesmärke över offren för tsunamin

Danska konstnären Lea Porsager vann tävlingen om ett minnesmärke över tsunamin över mycket kända och väletablerade konstnärer. Hennes förslag ”Gravitational ripples” blir ett verk i genren jordkonst.

”Lea Porsager har format en plats som länkar oss människor till naturen och kosmos och samtidigt ger rum för olika känslor, från ensamhet och saknad till samhörighet och lyckliga minnen”, säger Lotta Mossum, projektledare för den konstnärliga utformningen av minnesvården, Statens konstråd.
”Lea Porsager har format en plats som länkar oss människor till naturen och kosmos och samtidigt ger rum för olika känslor, från ensamhet och saknad till samhörighet och lyckliga minnen”, säger Lotta Mossum, projektledare för den konstnärliga utformningen av minnesvården, Statens konstråd. Foto: Lea Porsager/Råformat visualiseringsbyrå

Tidigare i år offentliggjordes fem anonymiserade konstnärliga idéförslag som deltagit i Statens fastighetsverk och Statens konstråds jurybedömda tävling om en minnesvård på Djurgården efter flodvågskatastrofen som drabbade Sydostasien för 13 år sedan. Sammanlagt omkring en kvarts miljon människor omkom, därutav 534 som var bosatta i Sverige.

Det vinnande förslaget, som omedelbart för tanken till genren jordkonst, utgår från en dubbelspiral, en form som återfinns i såväl mikro- som makrokosmos. Den återkommer inom molekylärbiologi, syns i snigelskal och solrosor och i astronomisk skala i universums galaxer. I dubbelspiralen ser Lea Porsager, född 1981 och doktorand vid Konsthögskolan i Malmö, något som innehåller både liv och död, ett slags evighet med helande potential.

– Jag inspirerades av ett kosmiskt fenomen, ett mönster i universum som Einstein förutspådde för hundra år sedan och som modern forskning bekräftat, säger hon i en intervju med Statens konstråd.

Annons
X

Vid en sluttning i söderläge på Blockhusudden ska jorden omformas till ett mönster av låga gräs- och blombevuxna vallar. Det ser ut som ett varsamt ingrepp i naturen, befintliga träd lämnas orörda. I centrum placeras en stenformation med namnen på offren – de anhörigas aktiva samtycke krävs.

En betraktare kommer även ganska självklart kunna associera minnesvården till vågor. I den visualisering som Statens konstråd presenterar påminner jordvallarna om ringar på vattnet. Det är möjligt att det väcks en diskussion om att verket alltför konkret återspeglar den tsunami som skördade så många svenska offer i Thailand. Min spontana åsikt är att ”Gravitational ripples” åtminstone på idéstadiet ter sig som ett mycket värdigt och vackert verk som subtilt ansluter till Djurgårdens tuktade natur.

I och med att vinnaren är utsedd hävs upphandlingssekretessen kring Statens konstråds och Statens fastighetsverks idétävling till minnesvården. Nu står det klart att Lea Porsager segrade i hård konkurrens mot förslag från mycket tunga internationella konstnärer: Alfredo Jaar, Tomás Saraceno och Damian Ortega där den senare med sin snäckskalsinspirerade ”Nautilus” likaså anknöt till en spiralform. Ett andrapris delades ut till Studio Tomás Saraceno för ett förslag på en amfiteater i polerad betong.

Stäng

KULTURCHEFENS NYHETSBREV – veckans viktigaste kulturtexter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se
    Danska konstnären Lea Porsager nämner kvantteori, esoterisk kunskap och feministisk teori som inspiration till sitt verk. Foto: Claudio Bresciani/TT
    Annons

    ”Lea Porsager har format en plats som länkar oss människor till naturen och kosmos och samtidigt ger rum för olika känslor, från ensamhet och saknad till samhörighet och lyckliga minnen”, säger Lotta Mossum, projektledare för den konstnärliga utformningen av minnesvården, Statens konstråd.

    Foto: Lea Porsager/Råformat visualiseringsbyrå Bild 1 av 2

    Danska konstnären Lea Porsager nämner kvantteori, esoterisk kunskap och feministisk teori som inspiration till sitt verk.

    Foto: Claudio Bresciani/TT Bild 2 av 2
    Annons
    X
    Annons
    X