Annons

Vardagsrummet som rymde världens tonsättare

Leonard Bernstein, till vänster, och Igor Stravinskij, till höger, var båda gäster hos Nadia Boulanger, här med systern Lili, mitten, i Gargenville.
Leonard Bernstein, till vänster, och Igor Stravinskij, till höger, var båda gäster hos Nadia Boulanger, här med systern Lili, mitten, i Gargenville. Foto: Interfoto/IBL, Fondation Nadia et Lili Boulanger, Kamerareportage/IBL

Nittonhundratalet avlägsnar sig med en stormvinds hastighet. Men såhär inför sommarstiltjen tar jag hjälp av två av förra seklets största musikpedagoger för att hitta en inre veranda, smyckad med musikalisk snickarglädje, där tidens vind bara känns av som en lätt bris.

Publicerad

En sådan veranda, eller snarare ett vardagsrum för stillhet, finns i ett hus i en liten by nordväst om Paris: Gargenville. Det var en varm julidag 2015 när jag följde lindallén från tågstationen. Jag steg in i Les Maisonettes med skosulorna klibbiga av lindblomshonung efter att ha korsat gatan vid Place Lili Boulanger, och befann mig i det expanderade vardagsrum där Nadia Boulanger höll sina berömda mästerkurser kring Bach och Palestrina mellan de två världskrigen. På plats stod fortfarande Nadias Pleyel-flygel, i ett hörn syntes baren hon inrett åt sin vän, Igor Stravinskij, och i en fönsternisch stod en gipsbyst av systern, tonsättaren Lili Boulanger. Man hade slagit upp de gröna fönsterluckorna så att det gick att se ut mot rosenträdgården, där var och en av Nadias elever – de räknas i hundratal, utspridda över två kontinenter – en gång hade planterat en ros. Det måste varit en storslagen blomsterprakt.

Gargenville blev tack vare Nadia, och hennes fanatiska vakthållande över systern Lilis minne, en musikalisk konstnärskoloni som borde nämnas i samma andetag som Bloomsbury, Grez-sur-Loing eller Worpswede. Under ett halvt sekel vallfärdade tonsättarna hit, då Nadia flyttade sitt ”boulangerie” – det musikaliska bageriet – från Fontainebleau under somrarna. Hit kom Aaron Copland, Astor Piazzolla, Igor Markevitch – och en och annan kvinna, som när hon lyckats vinna Mademoiselle Boulangers respekt lär ha betitlats ”Monsieur.” Nadia Boulanger var inte feminist. Nadia stängde Les Maisonnettes efter kriget: fronten hade gått rätt igenom byn, minnena trängde sig på. Efter sin egen exil i USA ville hon vända blad.

Lili Boulanger (1893–1918)

Foto: Lebrecht/IBL Bild 1 av 8

Nadia Boulanger med sångare, 1938.

Foto: Lebrecht/IBL Bild 2 av 8

Nadia Boulanger, 1920.

Foto: Rue des Archives/IBL Bild 3 av 8
Bild 4 av 8
Bild 5 av 8
Bild 6 av 8
Bild 7 av 8
Bild 8 av 8
Annons
Annons
Annons