Annons
X
Annons
X

Vardagsmelankolins mästare

”Köper allt möjligt ibland”. ”Jörgens billack”. ”Jag har knullat Lena”. En trappa ner, på källarnivå i Vasastan, möter vi ett Sverige fyllt av budskap och utrop vars bäst före-tid sedan länge gått ut.

Vårens konstutställningar 2017
Foto: Gunnar Smoliansky

Gunnar Smoliansky, Flanören

Genre
Fotografi
Var
Forum, Sigtunagatan 14

TOM 30 april

De handtextade plakaten, den amatörmässiga reklamen eller klottret på väggen var vintage redan när Gunnar Smoliansky fotograferade dem på anonyma platser runtom i Sverige någon gång mellan 1970- och 1980-tal. Nu utgör de motiven för den mycket fina fotoutställningen ”Flanören”, sammanställd av Smoliansky och Kim Klein, som på 1980-talet producerade fyra utställningar med fotografen, bland annat i epokens hetaste klubb, BarBar.

De 63 svartvita bilderna, minutiöst kopierade av mästaren själv från 6x6 negativ till 12 x 12 cm stora printar, bildar en stillsam – och i sin extrema vardaglighet vackert vemodig – ballad över den tid som gått sedan de firmor, restauranger och älskare som indirekt skymtar slutgiltigt tagit ner skylten.

Vi stannar till framför bilden av en skylt med texten ”bar hotell” intill en hand som pekar åt vänster. Den är emblematisk för utställningen. Den regnblanka asfaltens högdagrar kontrasterar mot parkträdens djupa svärta, gråskalorna däremellan är hisnande. En man har tagit skydd undan regnet under det utskjutande taket till en stängd korvkiosk. Stämningen går i moll, hur skulle det kunna vara annorlunda? ”Flanören” summerar på ett övertygande sätt den lågmälda kombination av melankoli, humor och grafisk pregnans Smoliansky gjort till sin alldeles egen stil.

Annons
X
Annons
Annons
X
Foto: Gunnar Smoliansky Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X