X
Annons
X
Recension

Michał Budny, ”The glass house” Vardagen intar gallerier med plywood och papp

Premium

Plywood, fiberduk, väggfärg och små grå målningar. Håkan Nilsson ser på verk av Michał Budny och Frida Krohn, två konstnärer som använder sig av vardaglighet för att uppnå poesi.

Michał Budny, ”The glass house”, installationsvy på Gallerie Nordenhake.
Michał Budny, ”The glass house”, installationsvy på Gallerie Nordenhake. Foto: Carl Henrik Tillberg

Polske Michał Bundy och Frida Krohn närmar sig bägge abstrakta formspråk via det vardagliga. I Bundys fall handlar det om val av material, även om tilltalet med åren har blivit mer subtilt. Tidigare arbetade han mer med enkla och billiga material som pappkartonger och plast. Den linjen fortsätter på Nordenhake, fast mindre uppenbart. De veckade relieferna är exempelvis utförda i plywood, fiberduk och väggfärg. Det är förvisso alldagliga material, men signalerar ändå inte samma sorts vardaglighet som plast och papp.

Frida Krohns väg från vardaglighet till abstraktion är annorlunda. I de stora målningar fortsätter hon på ett tema där realistiskt avbildade band av olika sorter har frilagts mot en svart bakgrund. Även om dessa målningar till stor del är monokromt svarta, vore det missvisande att kalla dem abstrakta. Men jämte dessa visar Krohn små målningar grå målningar på pannå, alla i samma storlek. Dessa parar konstnären sedan samman till olika långa sekvenser, till band om man så vill.

Michał Budny, ”The glass house”, installationsvy på Gallerie Nordenhake.

Foto: Carl Henrik Tillberg Bild 1 av 4

Frida Krohn, ”Band två”, installationsvy på Galleri Fagerstedt.

Foto: Pär Fredin Bild 2 av 4

Michał Budny, ”The glass house”, installationsvy på Gallerie Nordenhake.

Foto: Carl Henrik Tillberg Bild 3 av 4

Frida Krohn, ”Band två”, installationsvy på Galleri Fagerstedt.

Foto: Pär Fredin Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X