Annons

”Våra kritiker missar viktig skolforskning”

Replikerna på vår debattartikel illustrerar ett allvarligt problem: att kunskap, forskning och evidens står så lågt i kurs i skoldebatten. Det skriver forskarna Gabriel Heller Sahlgren och Henrik Jordahl.

Under strecket
Publicerad
Foto: Jessica Gow/TTBild 1 av 2

Gabriel Heller Sahlgren och Henrik Jordahl

Foto: Karim Merie, Karl GaborBild 2 av 2
Foto: Jessica Gow/TTBild 1 av 1
Foto: Jessica Gow/TT

Vår artikel om effekterna av New Public Management (NPM) i skolan (SvD Debatt 8/2) har åtföljts av två repliker. I den första repliken anklagar Sten Svensson och Daniel Suhonen oss för att vara ”närmast religiöst övertygade”. Enligt dessa debattörer ”vill [vi] inte inse” att marknaden och NPM har skapat problemen i svensk skola (SvD Debatt 9/2).

Annons
Annons
Annons