Annons
X
Annons
X

Våra kära gamla teknikprylar

Utvecklingen i teknikvärlden går snabbt och kyrkogårdarna för omoderna teknikprylar växer sig allt större. Man hinner knappt bekanta sig med en pryl innan det är dags att uppgradera. Men ibland kan det vara svårt att släppa taget. Repiga cd-skivor står och samlar damm år efter år, oskiljaktiga från sina nostalgiska ägare. Känner du igen dig?

Foto: ADAM ERLANDSSON Bild 1 av 1

Bild 1 av 8

”Jag kommer aldrig slänga mina cd-skivor”

Foto: ADAM ERLANDSSON

Utvecklingen i teknikvärlden går snabbt. Så snabbt att man ibland knappt hinner bekanta sig med en pryl innan den är daterad och ett teknikskifte hunnit passera. Men senast och snabbast betyder inte alltid bäst, speciellt inte om man lägger på sitt eget subjektiva filter och lägger till sina egna upplevelser. Då kan även en daterad pryl ha ett stort värde.

De senaste åren har många saker hamnat på teknikprylarnas kyrkogård. En del har krävt stora omställningar i såväl branschled som i våra hem. Många var vi som samlade på vhs-film, som spelade in hela serier på de otympliga magnetbanden. I dag lär de allra flesta antingen vara förpassade till soptippen eller källaren och att ens försöka köpa en ny vhs-spelare är i dag inte det lättaste.

Med streamingtjänsternas allt snabbare intåg och Bluray-formatets framsteg lär dvd-skivan stå näst på tur. Detta är bara ett exempel i mängden. Faktum är att det inte spelar någon störr roll vilken bransch eller vilken typ av pryl man tittar på, vart man än vänder sig så finns där något nytt som konkurrerat ut det gamla.

Den bärbara cd-spelaren? Daterad. Tjock-tv-apparaten? Daterad. Den gamla systemkameran? Daterad. Bakmaskinen? Daterad. Miniräknaren? Daterad. En tre år gammal dator? Daterad.

Daterad.

Daterad.

Kanske är det så att vi i dag lägger lite för stor betydelse i att ha det senaste, det snabbaste och det bästa. Bara för att det finns något bättre att tillgå så måste man inte lägga bort det gamla.

För egen del kommer jag aldrig att slänga bort mina cd-skivor. Även om de fysiska skivorna tar upp oproportionerligt stort utrymme hemma i lägenheten. Stereon har fått flytta in i ett skåp, lätt undanskymd och de stora golvhögtalarna har fått bli något mindre stativmodeller. Den stora starka förstärkaren blivit utbytt mot en mindre. Men skivorna kommer inte att få stryka på foten. Jag vet att det är ett irrationellt beslut. Skivorna ligger i digitaliserat format på en nätverkshårddisk också, och de flesta av dem finns på Wimp och Spotify ändå. Jag vet att cd-skivor varken är lika fina som lp-skivor, eller lika tuffa eller för den sakens skull ger samma varma trevliga ljud. Jag kommer att spara dem ändå.

Och jag kommer att behålla min gamla cd-spelare så länge den överlever. Det är en drygt 10 år gammal NAD som har en del egenheter för sig, den gillar inte alla skivor och tar ibland emot fantomkommandon från fjärrkontrollen. Men det är fine, den låter bra och den har skänkt mig mycket glädje genom åren.

Kanske har du någon liknande berättelse om en favoritpryl som du håller fast vid, även fast det finns något nyare, snabbare, finare, bättre och tuffare där ute. Kanske fotograferar du fortfarande analogt? Kanske har du kvar din gamla kassettwalkman eller din gamla köksassistent? Kanske älskar du fortfarande att gå till videobutiken och hyra film.

Annons
X
Annons
X
Foto: SCANPIX Bild 1 av 1

Bild 2 av 8

De stängs ute från Googles tv-pryl

Foto: SCANPIX

Chromecast ser ut som ett billigt usb-minne, men ansluts till tv:ns hdmi-kontakt och låter användaren visa filmer från webbtjänster som Netflix samt från företagets webbläsare Chrome.

Google har länge letat efter en väg in i våra tv-apparater. Google TV har aldrig lyckats nå några större höjder och efterföljaren Nexus Q hann knappt dyka upp innan den försvann. Med nya Chromecast ser chanserna betydligt bättre ut. Men Google verkar inte särskilt sugna på att få med sig fristående utvecklare och hackervärlden på tåget.

Notering: Sedan den här artikeln skrevs har Google både släppt Chromecast till försäljning i fler än 50 länder och släpper inte bara in utvecklare och streamingtjänster på plattformen – de uppmuntrar det aktivt.

Chromecast ser ut som ett billigt usb-minne, men ansluts till tv:ns hdmi-kontakt och låter användaren visa filmer från webbtjänster som Netflix samt från företagets webbläsare Chrome. Lösningen, som kanske bäst kan beskrivas som Googles eget sätt att göra det Apple gör med sin Apple TV och tekniken Airplay, har fått en hel del uppmärksamhet – bland annat för att det är en enkel lösning som fungerat bra enligt de medier som testat den samt för det låga priset. I USA kostar en Chromecast 35 dollar, lite drygt 220 kronor.

De kritiska rösterna har mest handlat om att det finns så lite man kan göra med den – i nuläget kan appar bara skicka filmer till Chromecast om utvecklaren byggt in den funktionen direkt i sin app och för tillfället är det bara Googles egna Youtube-app samt Netflix som har det. Det finns en ofärdig funktion för att strömma video direkt från en flik i webbläsaren Chrome och både Hulu och HBO har sagt att de jobbar på att bygga in samma stöd som Netflix i sina appar.

Men så snart Google började sälja Chromecast så började utvecklare dekonstruera mjukvaran med målsättningen att öppna upp den för att få in fler funktioner och fler tjänster – på ungefär samma sätt som man gör när Google släpper en ny mobiltelefon eller surfplatta i sin Nexus-serie.

En utvecklare som har stor vana av att göra just den här typen av insatser är Koushik Dutta, ansvarig för ClockworkMod Recovery och en i teamet bakom den kanske största ”alternativa” versionen av Android, CyanogenMod. Han har även varit en drivande faktor bakom arbetet med Chromecast. Bland annat har han utvecklat Aircast, en app som gör det möjligt att spela upp filmer via Chromecast på nya sätt - till exempel lokalt lagrade filmer eller från ett Dropbox-konto.

I helgen gick han ut och kritiserade Google för att de, enligt honom medvetet blockerar ett program han skapat för låta användare titta på vilket innehåll som helst de har på sin enhet via Chromecast. I ett inlägg på Google+ skriver han bland annat att Google verkar köra en hård linje och ”bara tillåta att godkänt innehåll spelas upp med hjälp av enheten”, att ”Chromecast med stor sannolikhet inte kommer att vara indieutvecklar-vänlig” samt att det mesta pekar på att Google ”bara kommer att släppa in mediaföretag”.

Enligt Bloomberg har Google lämnat en skriftlig kommentar om att de skulle vilja ha inbyggt stöd för alla typer av appar, inklusive lokalt lagrat innehåll. Samtidigt konstaterar de att de fortfarande är i begynnelsen av utvecklingen av Chromecast och att utvecklare med tiden kommer att erbjudas bättre möjligheter.

En förklaring till Googles svala inställning till indieutvecklarnas försök att skapa nya funktioner till Chromecast kan vara, enligt Bloombergs skribent, att företaget vill hålla sig på god fot med innehållsägare inför en kommande storsatsning på just tv-mediet. Att släppa en pryl som användare kan använda för att visa upp icke sanktionerat piratmaterial på skulle kunna skada företagets förhandlingsposition, spekulerar skribenten.

Annons
X
Annons
X

Bild 3 av 8

Fortsätt läsa…
Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se
    Annons
    X
    Annons
    X
    Foto: SCANPIX Bild 1 av 1

    Bild 5 av 8

    Kompaktkamerorna är på väg bort

    Foto: SCANPIX

    Att mobiltelefonens framfart som kamera påverkar försäljningen av kompaktkameror har varit känt länge. Men fallet ser ut att gå rasande fort. Enligt siffror från branschorganisationen The Camera and Imaging Products Association som Wall Street Journal citerar minskade leveranserna av kompaktkameror med 42 procent enbart under årets första kvartal.

    Vi tar fler bilder än någonsin. Trots det redovisar kameratillverkarna vikande försäljningssiffror och rekordförluster. De enklare kompaktkamerorna, som länge varit de verkliga storsäljarna, håller helt på att försvinna.

    En förklaring är att vi tar allt fler bilder med våra mobiltelefoner och helt struntar i att skaffa kompaktkameror. Att snabbt kunna lägga upp bilder på Facebook och Instagram är viktigare än den bättre bildkvalitet som en fristående kamera ger.

    Enligt kameratillverkaren Fujifilm tas det i dagsläget 1,6 biljoner bilder världen över varje år. Som jämförelse var det omkring 100 miljoner bilder när de traditionella filmkamerorna var som populärast år 2000.

    Betänk samtidigt att mobilkamerorna blir allt bättre och kameratillverkarnas situation blir än dystrare.

    Att mobiltelefonens framfart som kamera påverkar försäljningen av kompaktkameror har varit känt länge. Men fallet ser ut att gå rasande fort. Enligt siffror från branschorganisationen The Camera and Imaging Products Association som Wall Street Journal citerar minskade leveranserna av kompaktkameror med 42 procent enbart under årets första kvartal.

    – Detta är ett klassiskt exempel på en bransch som inte kunnat anpassa sig efter förändringar i vad konsumenterna vill ha, säger Christopher Chute, analytiker på IDC med fokus på kamerabranschen.

    Enligt analysföretaget kan den globala kameramarknaden, som även inkluderar systemkameror, krympa till 102 miljoner enheter i år. Så sent som 2010 toppade marknaden på 144 miljoner sålda exemplar. Inte oväntat är det kompaktkamerorna som står för det största tappet, från 132 miljoner enheter år 2010 till bara omkring 80 miljoner enheter i år.

    – Alla i den här branschen inser att marknaden förändras. Frågan är vad vi kan göra åt det, säger Hiroshi Tanaka, vice vd på världens femte största kameratillverkare Fujifilm till Wall Street Journal.

    I takt med att marknaden förändras tvingas tillverkarna anpassa sina produktportföljer och sin tillverkning. Fujifilm har följt samma strategi som de flesta av konkurrenterna och redan satsat på mer avancerade kameror som går att sälja med bättre marginaler. Men det räcker inte. Nästa steg är att halvera produktportföljen. Och det är de billiga kamerorna som får stryka på foten.

    Panasonic har liknande planer för sin kameradivision. Under de kommande tre åren ska de fasta kostnaderna ner med 60 procent. Efter att ha gjort en förlust på omkring 235 miljoner dollar för kamerasegmentet tänker Olympus helt sluta tillverka enklare kompaktkameror.

    I förra veckan gick Canon ut och sänkte sina vinstprognoser för helåret med 10 procent. Företaget gick också – för andra gången i år - ut och sänkte sina prognoser för marknaden för kompaktkameror.

    Men samtidigt som tillverkare efter tillverkare fasar ut de allra billigaste modellerna blir det allt trängre högre upp i prisspannet. För bara ett par år sedan fanns det bara ett par-tre varianter av avancerade kompaktkameror. I dag har varje tillverkare åtminstone ett alternativ att erbjuda.

    Den allt hårdare konkurrensen gör det inte bara svårt att utmärka sig, enligt analytiker riskerar det också att ge lägre priser och lägre marginaler för tillverkarna - vilket förtar mycket av syftet bakom satsningarna på de dyrare modellerna.

    Annons
    X
    Annons
    X
    Bild 1 av 1

    Bild 8 av 8

    Hur vi ser på film har helt förändrats

    Dvd-försäljningen rasar. Försäljningen av Bluray har inte gått tillräckligt snabbt uppåt för att svara emot nedgången. Och det finns inga bra uppgifter om hur stor den digitala distributionen egentligen är. Filmbranschen verkar sätta sin tilltro till att det är en kombination av de tre formaten som kommer att ge en fortsatt stark marknad.

    Men någonstans finns säkert också en oro över hur mycket av skivbranschens öde som kommer att drabba dem också.

    När Bluray lanserades tittade filmindustrin med nyfiket förskräckta blickar mot sina kolleger i skivbranschen. Där hade teknikskiftet från den fysiska cd-skivan till den digitala mp3-filen fullständigt vänt upp och ner på tillvaron. Även om branschföreträdare har en faiblesse för att dra upp piratkopiering som den viktigaste anledningen så är det bara en del av sanningen.

    För digitaliseringen av musik medförde ett annat användningsmönster. Konsumenterna slutade följa den inarbetade och erkänt mycket lönsamma modellen där man hör en låt på radion, tycker så mycket om den att man köper hela skivan och sedan lyssnar på den till dess att man hör en ny låt och köper en ny skiva.

    Digitaliseringen gjorde det tillgängliga utbudet av musik oerhört mycket större – oavsett om det handlar om musik att ladda ner eller musik att lyssna på i mp3-spelaren. Digitaliseringen devalverade värdet av köpt musik, eller kanske snarare av tillgången till musik. Det gick därmed tvärt emot tidigare teknikskiften, framför allt cd- skivans intåg, som både gav ökad försäljning och ett högre genomsnittligt försäljningspris.

    Det var nog just det som hägrade, det som var filmbolagens dröm, när de första skisserna på det högupplösta Bluray-formatet dök upp. I takt med att skivbranschens öde spelades upp för öppen ridå blev frågan om det skulle vara tillräckligt lockande för konsumenterna för att stävja digitaliseringen. Men även om försäljningsstatistiken pekar på att våra vanor förändras – av allt från auktoriserade streaming, samt nedladdningstjänster och pirattjänster, till inspelningsbara digitalboxar och smarta tv-apparater – så har vi inget färdigt facit ännu.

    Klart är dock att butiker som i huvudsak lever på att sälja och hyra ut fysiska filmer behöver hitta andra sätt att tjäna pengar. För även om man kan argumentera för att Bluray kommer att ta fart, eller för att dvd-försäljningen inte kommer att tappa i lika snabb takt i fortsättningen, så är det svårt att förbise att genomsnittspriset för båda formaten minskat samt att de digitala alternativen blir allt fler och allt mer spridda. Framgångarna för digitala on-demand-tjänster i tv:n visar att det inte bara är pris som avgör hur vi konsumerar, tillgänglighet och utbud är också viktigt.

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X