Annons

Jeana Jarlsbo:Var uppmärksam när det snöar på vita duken

Snöns jämnvita yta och bedrägliga enformighet kan gömma subtila metamorfoser och dramatiska symboler. I boken ”L’attrait de la neige” utforskar Mathias Lavin snön som filmiskt motiv och dess olika tolkningsmöjligheter.

Under strecket
Publicerad

Ur Quentin Tarantinos ”The hateful eight” (2015).

Foto: Andrew Cooper/The Weinstein CompanyBild 1 av 4

Ur Douglas Sirks ”All that heaven allows” från 1955.

Foto: IBLBild 2 av 4

Ur Louis Lumières kortfilm ”Bataille de boules de neige” från 1896.

Bild 3 av 4

Janet Gaynor och Charles Farrell i "Lucky star" från 1929.

Foto: IBLBild 4 av 4

Ur Quentin Tarantinos ”The hateful eight” (2015).

Foto: Andrew Cooper/The Weinstein CompanyBild 1 av 1
Ur Quentin Tarantinos ”The hateful eight” (2015).
Ur Quentin Tarantinos ”The hateful eight” (2015). Foto: Andrew Cooper/The Weinstein Company

Det snöklädda bergslandskapet sträcker sig så långt ögat kan nå. Ovanför det skockar sig mörka ovädersmoln. Himmel och jord smälter samman i dessa filmscener som tar andan ur en. Ett övergivet krucifix syns plötsligt i närbild och kontrasterar mot den bländvita snön (men är det människorna som har övergett Guds son eller tvärtom?). Därefter tonar krucifixet sakta bort medan en diligens dragen av ett sexspann närmar sig genom den ödsliga vitheten. Något hotfullt vilar över denna gudsförgätna bergstrakt.

Annons
Annons
Annons