Annons
X
Annons
X

De uppfann preventivappen som räknar ut säkra perioder

Att ett nytt preventivmedel skulle bli den uppfinning två fysikforskare från Cern skulle grunda sitt entreprenörskap på låg väl inte helt i tangentens riktning. Men som så många bolag föddes Natural Cycles ur grundarnas eget behov. Nu är de kandidater till SvD Affärsbragd.

SvD Affärsbragd 2017

– Anledningen till att jag blev forskare är att jag ville hitta något att bygga ett företag kring, något som kan revolutionera andras liv, säger Raoul Scherwitzl. Hans kompanjon och hustru, partikelfysikern Elina Berglund Scherwitzl, ler:

– Raoul har alltid velat bli entreprenör, vilket jag aldrig drömt om.

2012 började fysikern Elina Berglund Scherwitzl leta efter ett nytt hormonfritt preventivmedel. De ville ha barn inom några år och eftersom det kan ta ett tag att ställa om en kropp som varit hormonellt inställd på att inte bli gravid började hon mäta sin kroppstemperatur och skapa algoritmer för att kartlägga menscykelns ”säkra” perioder.

Annons
X

Kollegorna på ansedda Cern-laboratoriet hängde på i hobbyprojektet, vilket gav henne mer data. Under bröllopsresan 2012 kläckte Raoul idén om att göra en app, så att fler par kunde dra nytta av det Elina skapat. Samtidigt hade hennes forskargrupp just avslutat ett stort projekt och hittat Higgspartikeln. Det var läge att göra något annat ett tag.

Elina Berglund Scherwitzl, i dag bolagets tekniska chef, började utveckla appen. I november 2013 fick de sin första investerare, Roland Zeller, och på hans inrådan flyttade de till Sverige och anställde sig själva i bolaget.

Vem ska få entreprenörspriset SvD Affärsbragd? Rösta här! svd.se
Natural Cycles grundare Elina Berglund Scherwitzl och Raoul Scherwitzl. Foto: Pi Frisk

Att Elina kommer från Malmö är förstås en fördel men viktigare var att Sverige sågs som en bra testmarknad för själva produkten. Här är befolkningen van vid preventivmedel och litar på teknik och har en välvillig inställning till det som är naturligt och ekologiskt. Lanseringen skedde tillsammans med entreprenören och investeraren Isabella Löwengrip i augusti 2014.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    – Hon tyckte det var jättespännande och skrev om den på sin blogg. Efter det hade vi användare på en helt annan nivå, säger Raoul Scherwitzl och måttar med armarna som storfiskaren i visan.

    Vår vision är att ge hela världen ett nytt p-medel och utbilda människor i hur kroppen fungerar.

    I dag har bolaget 200 000 användare i 160 länder. Ungefär hälften av dem bor i Sverige men andra stora länder är USA, Storbritannien, Brasilien och övriga Norden.

    I januari i år kom nästa stora genombrott: Natural Cycles app blev godkänd som preventivmedel av Tüvs Süd, ett certifieringsorgan för medicintekniska produkter vars certifieringar gäller i hela EU. Nu är siktet inställt på tillväxt i Europa i första hand eftersom certifieringen gäller där.

    – Men vår vision är att ge hela världen ett nytt p-medel och utbilda människor i hur kroppen fungerar. Om förra seklets p-medel handlade om medicin så handlar detta seklet om information, säger Raoul Scherwitzl.

    – Det säkraste är p-medel som sitter inne i kroppen, som p-stav eller spiral, men vår app är lika säker som p-piller och betydligt säkrare än kondom, menar Elina.

    En förutsättning är förstås att det används rätt. Kvinnan tar tempen på morgonen, lägger in värdet i appen och algoritmen räknar ut om hon har en grön eller röd dag. Är det en röd dag får man använda annat skydd eller avstå från sex.

    – Våra kunder består som regel av kvinnor i 30-årsåldern i säkra förhållanden som vill ha barn om några år och därför sluta med hormoner, men en annan kundgrupp är de som vill få barn nu, säger Elina.

    Affärsmodellen är en prenumerationsmodell. Användarna betalar en års- eller månadsavgift för appen. All data som matas in använder bolaget till att forska vidare och för att utveckla appen.

    – Varje vecka följer vi upp de gravida kvinnorna, det är en del i vår kundrelation och vi gör studierna i samarbete med Princeton University och Karolinska, säger Elina och poängterar att i forskarvärlden är det unikt med kliniska studier på så färsk data.

    De har precis börjat bygga en femte avdelning i företaget, science, och anställt en forskare på heltid.Om antalet användare och forskningsunderlaget vuxit explosionsartat har inte ekonomin gjort det än. Natural Cycles går inte med vinst.
    – Det är inte heller en målsättning. Nu vill vi växa, säger Raoul och Elina fortsätter:

    – Men vi har en sund affär. Vi tjänar pengar och det är inte alla start ups som gör.

    Värsta misstaget på resan?
    – Kulturkrockarna i början. Vi kom direkt från forskarvärlden och hade ingen erfarenhet av att sälja vare sig produkter eller oss själva. I forskarvärldens kultur är ödmjukhet en dygd. När jag träffade en affärsängel första gången tonade jag ner arbetet med algoritmen så pass att han trodde jag jobbat med det någon dag. När jag lagt ner ett halvårs arbete, säger Elina Berglund Scherwitzl.

    Vad kan hota företagets framgång?

    Raoul höjer på axlarna, tar ett djupt andetag:
    – Det finns såklart många hot. Egentligen tror jag att säkraste vägen till framgång är att företaget presterar så bra som möjligt vid varje givet tillfälle. Det finns inga genvägar, säger han.

    Vår målsättning med företaget är att alla graviditeter ska vara önskade.

    De har ytterligare en rad investerare i dag, däribland Bonnier, Mattias Mikshe, Isabella Löwengrip, Sunstone, E-venture.

    Men när börsen kommer på tal ser de på varandra och ler. Det är för tidigt, anser de.

    – Vi tänker på det. Men det är för framtiden, säger Raoul.

    Vad är målet med Natural Cycles?

    – Vi vill öka användningen av preventivmedel i världen och öka kunskapen om hur och när du kan bli gravid. Inget land har brutit sig loss ur fattigdom utan användning av preventivmedel. I slutändan är det vad vi vill uppnå. Vår målsättning med företaget är att alla graviditeter ska vara önskade, säger Raoul Scherwitzl.

    De har själva ett levande bevis på att produkten fungerar – åt båda hållen:

    – Vi var såklart rädda att folk skulle misstro produkten så vi skrev på Twitter att vi försökte bli gravida. Nio månader senare föddes vår dotter Alba. Vi hade turen med oss även då, säger Elina Berglund Scherwitzl.

    Vem tycker du ska få entreprenörspriset SvD Affärsbragd? Rösta här! | SvD svd.se
    Annons

    Natural Cycles grundare Elina Berglund Scherwitzl och Raoul Scherwitzl.

    Foto: Pi Frisk Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X