”Var och en måste ta ansvar vid köp på nätet”

Om vi ska begränsa de negativa effekterna av den ökade e-handeln måste vi både möjliggöra för och motivera konsumenten att ta sitt ansvar. Då minskar riskerna för olyckor och skador på egendom, människa och miljö, skriver generaldirektörer för sex myndigheter.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Försändelser hos Postnord på ­Arlanda i december på väg till svenska konsumenter.

Försändelser hos Postnord på ­Arlanda i december på väg till svenska konsumenter.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Annons

Den senaste tidens debatt i SvD angående e-handeln har lyft utmaningarna som den ökade privatimporten från Kina medför. Bland annat har Svensk Handel pekat på problemet att momsintäkter går förlorade då vi i Sverige köper varor från kinesiska e-handelssajter och kringgår reglerna genom att inte tulldeklarera på rätt sätt.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons