X
Annons
X
Recension

Vår klass Vår klass hårt driven av konfrontationer

När Tadeusz Słobodzianeks omtalade pjäs ”Vår klass” sätts upp i Helsingborg skruvar regin upp alla konfrontationer. Det är helgjutet, men SvD:s Theresa Benér saknar gråzonerna.

Ensemblen i ”Vår klass” på Helsingborgs stadsteater. Foto: David Skoog

Under 2000-talet har den nya polska dramatiken och scenkonsten ägnat sig mycket åt nationella myter och motstridiga historieskrivningar, för att belysa på vilka grunder dagens Polen kan omfatta en mångfald av religiösa, politiska och sexuella identiteter. En av de internationellt mest spelade pjäserna är Tadeusz Słobodzianeks ”Vår klass”, som hyllats på Teater Galeasen i Stockholm och nu sätts upp i Helsingborg av serbiska regissören Anja Suša.

I ”Vår klass” avläser Słobodzianek genialiskt Polen från 1920-talet fram till i dag genom tio klasskamraters skilda öden och livsval. Deras liv vävs in i varandra genom skiftande lojaliteter och uppbrott. Ingen kan egentligen bortse från deras gemensamma erfarenheter, även om de agerar med olika strategier, lögner och omtolkningar, beroende på historiens konjunkturer.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X