Krönika

Jonas Fröberg:Var Kina Saabs enda chans?

Jonas Fröberg

Trollhättan den 18 september: Klick. En färdigbyggd Saab 9-3 fotograferades vid slutet av Saabs produktionslina i Trollhättan och budskapet var solklart: Saab är på gång igen!

Men det finns milt sagt frågetecken.

Under strecket
Publicerad
National Elektric Vehicle Sweden AB, Nevs, ägare Kai Johan Jiang.

National Elektric Vehicle Sweden AB, Nevs, ägare Kai Johan Jiang.

Foto: ADAM IHSE
Annons

För ett år sedan köpte Nevs (National Electric Vehicle Sweden) tillbaka fabriken, varumärket (utom den välkända gripen från Scania) och den nya Phoenixplattformen från konkursboet. Bakom Nevs stod svenskkinesen Kai Johan Jiang, som fick svårt att ens skrapa ihop pengar till köpeskillingen. Men sedan den kinesiska staden Qingdao gick in med ett villkorat aktieägartillskott på 2 miljarder kronor kunde man pusta ut. Ett tag.

Det är nu dukat för Nevs och Saab - i Kina. Ytterligare pengar från den kinesiska staden ska inte läggas in i Nevs i Trollhättan utan i ett nytt samriskbolag i Kina som ägs 50/50 mellan Nevs och ett dotterbolag till staden Qingdao, där man redan sett ut en plats för en fabrik. I april var till och med statssekreteraren vid näringsdepartementet, Håkan Ekengren, där och skakade hand med stadens kommunistledning.

Annons
Annons
Annons