Annons

Tony Oursler, ”M*r>0r”Vår individualitet har gått förlorad

Tony Oursler, ”1>mA”, 2016.
Tony Oursler, ”1>mA”, 2016. Foto: Christian Saltas

Ansiktet brukade vara vårt tydligaste uttryck för individualitet. Men övervakningsteknik har förvandlat det till ett avkodbart mönster som identifierar oss varhelst vi dyker upp framför en kamera. Tony Ourslers verk bjuder motstånd mot den digitala tidsålderns kartläggning av individen.

Publicerad

Den amerikanske konstnären Tony Oursler är mest känd för de verk där han animerar livlösa skulpturer och dockor genom att projicera ett pratande ansikte på huvudet. Figurerna kan vara små och obetydliga eller större och lite skrämmande och alla pratar de mer eller mindre tydligt: ljudkällan finns i den lilla projektor som i allmänhet står tydligt placerad framför figuren.

I den aktuella utställningen på Magasin 3 har man samlat ett antal av dessa skulptur-videohybrider till att samverka i en lite tragikomisk installation där de olika figurerna ropar på vår uppmärksamhet utan att riktigt nå den individuellt. I ett annat rum möter en variant på temat, verket ”Caricature” från 2002 där ögon och mun förstorats så till den milda grad att de helt har tagit över ansiktet.

Tony Oursler, ”Caricature”, 2002.

Foto: Anna Kleberg Bild 1 av 4

Tony Oursler, ”TV Studio”, 2002. Samling Magasin III.

Foto: Christian Saltas Bild 2 av 4

Tony Oursler, ”Fa\p0s”, 2016.

Foto: Christian Saltas Bild 3 av 4

Tony Oursler, ”FFsh”, 2015.

Foto: Bernier/Eliades Gallery, Boris Kirpotin Bild 4 av 4
Annons
Annons
Annons