X
Annons
X

Vantrivsel och hårda besparingar slår mot servicen

Posten ska spara 1 miljard på ett och ett halvt år. De stora nedskärningarna har gjort att personalens arbetsmiljö fått bottenbetyg. Och nu kritiserar personalen Postens dåliga service offentligt.

I augusti förra året meddelade Posten, eller Postnord som koncernen heter efter samgåendet med danska Posten, att bolaget planerar att spara 1 miljard kronor fram till utgången av 2012. Effektiviseringsprogrammet går framför allt ut på att skära administrativa kostnader. Orsaken till att Posten ska spara är att konkurrensen från den digitala kommunikationen ökar.

Som SvD Näringsliv tidigare har berättat fick Posten ett rekorddåligt betyg från sin personal i den senaste medarbetarundersökningen. Värst är det på affärsområdet Meddelande där bland annat brevbärarna ingår. På en skala från 1 till 100 gav personalen sin arbetssituation betyget 52. Besparingarna är en av förklaringarna till det dåliga resultatet enligt Postens produktionschef Peter Brännström. Sedan slutet av 2010 har medelantalet anställda inom affärsområdet Meddelande minskat från 18698 till 17798.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X