X
Annons
X
Recension

Knutpunkten Vanmakt dämpar möten vid gränsen

I en nyskriven pjäs för Helsingborgs stadsteater undersöker Jörgen Dahlqvist stadens klasskillnader. Fem personer pratar och drömmer men hämmas av vanmakt inför livet. Det blir ganska tam teater, anser Theresa Benér.

Birgitta Rydberg, Lisa Larsson och Nils Dernevik i ”Knutpunkten”. Foto: Emma-Lisa Pauly
Läs mer om Scenvåren 2019

Knutpunkten är namnet på Helsingborgs centralt belägna reseterminal. Där passerar dagligen tusentals personer som antingen tågpendlar till jobb och universitet, turar med färjan till Helsingör eller är på väg till Kastrup flygplats för en längre resa. Knutpunkten var ett hett omdebatterat bygge på tidigt 90-tal, då detta betongmonument bildar en kompakt gräns mellan centrum och havet.

Gränser är emellertid något som intresserar dramatikern Jörgen Dahlqvist. Med sitt eget kollektiv Teatr Weimar har han dramatiskt utforskat var de socioekonomiska skiljelinjerna går inom Europa samt mellan Europa och en mindre privilegierad omvärld. När Dahlqvist nu skriver nytt för Helsingborgs stadsteater och det sätts upp av mångåriga Weimarkollegan Linda Ritzén är det självklart att belysa Helsingborg som just gränsstad.

Birgitta Rydberg, Lisa Larsson och Nils Dernevik i ”Knutpunkten”.

Foto: Emma-Lisa Pauly Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X