Vanliga kroppar utmanar reklamen

Under strecket
Publicerad
Annons

Bakom fälttåget står det nystartade och informella nätverket Kvinnor utan gränser, KUG. Det är så gränslöst att även många män valt att ansluta sig.
Initiativet kommer från KUG:s mediegrupp som fick idén att göra affischer ”så att man kunde se lite mer hur man själv kommer se ut i de där underkläderna”.
Och underkläderna det handlar om är de som årets H & M-modell Izabella Scorupco just visat på annonspelare runt om i landet.
Mediegruppen gick helt sonika in i en H & M-butik och köpte hela Izabellakonfektionen. Sedan fotograferades fyra kvinnliga och tre manliga amatörmodeller med garanterat vanliga kroppar, iförda de förföriska underplaggen.
Totalt har 5 250 alternativa affischer tryckts och de ska nu sättas upp i Stockholm med omnejd. Stina Haraldsson i KUG:s mediegrupp menar att kampanjen trots sin utformning inte är riktad specifikt mot H & M.

– H & M är inte sämre än många andra, men eftersom deras julkampanjer har fått sådant symbolvärde blev de ju en naturlig måltavla.
Stina Haraldsson anser att
mode-, reklam- och skönhetsindustrin inte äger förmågan till förändring. Nu ska de få handgriplig hjälp på traven. Och KUG:s bilder kommer säkert att få minst lika mycket uppmärksamhet som deras förlagor.
Kristina Stenvinkel är informationschef på H & M. Hon håller inte med om att företaget inte förändrat sina affischkampanjer.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons