X
Annons
X
Recension

Carin Ellberg, ”Dom andra svävar in” Vänliga aliens svävar in i ateljén

Snirkliga mobiler hänger i det höga taket. En grön skogsalv i silikon smyger upp bakom en staty föreställande Strindberg. Carin Ellbergs sinnrika "interventioner" bland sekelskiftsverken i Carl Eldhs ateljé blir en av museets allra mest lyckade sommarutställningar.

Carin Ellberg, ”Ett annat slags rotsystem”, 2018. Installationsvy i Carl Eldhs Ateljémuseum. Foto: Urban Jörén

Under kullen rusar bilar i tunnlar genom Norra länken, ovan trafiken frodas Bellevueparkens idyll, grönskande och välkomnande. Mellan en plats vikt åt urban grönsaksodling och ett duvslag med anor från 1700-talet siktas Carl Eldhs ateljémuseum, byggt av tjärade plankor och doftande som ett skepp på torra land. I trädgården skvallrar en mycket snirklig järnsstång med titeln ”Utpost” om vad som väntar innanför.

Det är Carin Ellberg (född 1959) som varsamt smugit in några av de skulpturer av rundjärn och glas som visades på Andréhn-Schiptjenko 2016, nu kompletterade med både äldre och nyare verk, i den historiska ateljémiljön.

Carin Ellberg, ”Ett annat slags rotsystem”, 2018. Installationsvy i Carl Eldhs Ateljémuseum.

Foto: Urban Jörén Bild 1 av 5

Carin Ellberg, ”Species (eye)”, 2016. Installationsvy i Carl Eldhs Ateljémuseum.

Foto: Urban Jörén Bild 2 av 5

Carin Ellberg, ”Wood-elf”, 2001. Installationsvy i Carl Eldhs Ateljémuseum.

Foto: Urban Jörén Bild 3 av 5

Carin Ellberg, modellskiss till ”Främmande växtlighet”, 2012. Installationsvy i Carl Eldhs Ateljémuseum.

Foto: Urban Jörén Bild 4 av 5

Carin Ellberg, ”Mermaid”, 2016. Installationsvy i Carl Eldhs Ateljémuseum.

Foto: Urban Jörén Bild 5 av 5
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X