Lämnar skuggan från mytomspunnet konstnärsgäng

Vanessa Bell, ”Nude with poppies”, 1916.
Vanessa Bell, ”Nude with poppies”, 1916. Foto: Dulwich Picture Gallery

Vanessa Bell ingick i ett av kulturhistoriens mest mytomspunna kompisgäng. Länge sågs hon som en bifigur. En utställning i London vill upprätta hennes rykte som nyskapande modernistisk konstnär.

Under strecket
Publicerad
Vanessa Bell, fotografi 1911.

Vanessa Bell, fotografi 1911.

Foto: Dulwich Picture Gallery
Dulwich Picture Gallery
Foto: Dulwich Picture Gallery
Vanessa Bell, ”Tents and figures”, 1913.

Vanessa Bell, ”Tents and figures”, 1913.

Foto: Dulwich Picture Gallery
Annons

Syster, husmor och älskarinna. Den brittiska konstnären Vanessa Bell (1879–1961) har ofta beskrivits som ett slags bihang till Bloomsburygruppens andra medlemmar, som hennes syster Virginia Woolf, maken Clive Bell och sina älskare. När den första större Bell-utställningen visas på Dulwich Picture Gallery i sydöstra London är målsättningen att etablera henne som en konstnär i egen rätt.

I första rummet sätts scenen. Som det äldsta av fyra barn till litteraturkritikern Sir Lesley Stephens och före detta Julia Margret Cameron-modellen Julia Jackson, utbildades Vanessa i hemmet. Hon uppmuntrades sedan att studera måleri på Royal Academy i London, så länge hon var på plats igen för att hälla upp faderns eftermiddagste.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons