Annons

The farewellVändning i slutet förklarar filmsuccén

Awkwafina (i mitten) belönades med en Golden Globe för huvudrollen i ”The farewell”.
Awkwafina (i mitten) belönades med en Golden Globe för huvudrollen i ”The farewell”. Foto: Nonstop Entertainment

Billlis farmor har bara tre månader kvar att leva. Men i enlighet med kinesisk tradition ljuger släkten om hennes tillstånd. Prisade ”The farewell” balanserar på gränsen mellan komedi och drama.

Under strecket
Publicerad

”The farewell” är en av det gångna årets stora solskenshistorier, en amerikansk indiefilm mestadels på mandarin som sedan premiären i Sundance 2019 vunnit en rad priser och helt nyss knep en Golden Globe. Priset för bästa skådespelerska i kategorin komedi/musikal gick till Awkwafina, rapartisten som tidigare även medverkat i filmer som ”Ocean’s eight” och ”Crazy rich Asians”. Och det är främst som komedi som ”The farewell” lanserats, trots att det rör sig om en melodram där det braskande temat är ett varsel om död och den divergerande synen på vad som utgör ett värdigt avslut.

30-åriga Billi är en amerikansk-kinesiska som lever med öppet sinne i Brooklyn, men har svårt att blåsa liv i sina drömmar. Författarkarriären lyfter inte, stipendierna uteblir. Föräldrarna försörjer henne förvisso, men förebrår i någon mån också hennes ”ovilja” att leva ett mer vanligt liv. En dag får Billi veta att farmordern Nai Nai, som är kvar i Kina, har lungcancer och bara tre månader kvar att leva, men att släkten, i enlighet med kinesisk tradition, av barmhärtiga skäl ljuger om hennes tillstånd. I stället planerar man att arrangera ett ”skenbröllop” på farmoderns hemort – mellan ett blygt barnbarn med bas i Japan och dennes helt färska flickvän – för att så samla hela släkten och ta avsked från den älskade men under lång tid rätt ensamma farmodern.

Annons
Annons
Annons