Vände problemskola – men med nya elever

Pojkar åkte skateboard i korridorerna och kaos rådde. Så beskriver Engelska skolans Barbara Bergström en kommunal skola innan IES tog över den 2003 och vände resultaten. Men det var inte samma elever som plötsligt presterade bättre.

Under strecket
Publicerad
Barbara Bergström har vid flera tillfällen framhållit hur IES lyckades vända resultaten för kommunala Nibbleskolan i Järfälla.

Barbara Bergström har vid flera tillfällen framhållit hur IES lyckades vända resultaten för kommunala Nibbleskolan i Järfälla.

Foto: Malin Hoelstad
Annons

”Under tvekan, i fullt medvetande om att uppgiften var svår och att även ekonomin skulle bli besvärlig, sade vi ja till kommunens önskan”. Så skriver Barbara Bergström, grundare till IES, i en debattartikel i SvD 2014 om beslutet att IES skulle ta över kommunala Nibbleskolan i Järfälla hösten 2003.

Och Nibbleskolan hade problem. Sista läsåret i kommunal drift var det genomsnittliga meritvärdet i årskurs nio 203. Redan första läsåret i IES regi hade snittvärdet tagit ett skutt uppåt till 220.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons