Annons
Recension

Only lovers left aliveVampyrer i nutid – en deppig historia

Only lovers left alive
Only lovers left alive Foto: NONSTOP
Publicerad

Jim Jarmusch är ju en gammal favorit med sina underfundiga roadmovies och sitt egensinniga persongalleri i pärlor som ”Stranger than Paradise”, ”Down by law, ”Night on Earth” och ”Broken flowers”, för att inte tala om ”Ghost dog - samurajens väg” en hyllning till Jean-Pierre Mevilles franska noirklassiker ”Le Samouraï”. Men det var rätt länge sedan. Hans förra film ”The limits of control” från 2009 gick åtminstone mig spårlöst förbi.

Denna gång har han en mera namnkunnig ensemble än på länge men det goda resultatet uteblir. Först möter vi en ljushårig och ljusklädd Tilda Swinton på jakt efter en drog i ett nattligt Tanger, därefter en svarthårig och svartklädd Tom Hiddleston på jakt efter samma sak i ett nattligt Detroit. Hon har till synes inget arbete. Han tycks vara en hemlig rocksångare som samlar på gitarrer men vars inspelningsutrustning inte har förnyats sedan någon gång på 70-talet trots att filmen utspelar sig under 2000-talet. Men pengar verkar inte saknas för någon av dem. Ganska snart förstår vi att Eva och Adam, som de heter, är vampyrer, mycket trötta och mycket gamla sådana som numera roar sig med namedropping. De hängde bland annat med Lord Byron och Mary Wollstonecraft. Miljöerna är vackra. Vindlande gränder i Tanger. Tomma hus med enstaka blinkande ljus och övergivna fabriker med smala rökpelare bildar en stilig bakgrund när paret efter att ha återförenats i Detroit åker på sina nattliga bilturer. Där lever de ett stilla liv med sina röda drinkar, det måste vara 0-negativt, tills Ava (Wasikowska), Evas något piggare lillasyster, dyker upp och börjar tömma kylskåpet och det blir problem med maten.

Annons
Annons
Annons
Annons