Annons

Välvårdat varumärke

Fyra år gammal skrev hon sin första bok – ett blodigt drama där Tomtemor möter ond bråd död. I dag har hon sålt nio miljoner böcker. Det handlar om talang, varumärke och produkter. Inte inspiration. SvD:s Harry Amster har följt Camilla Läckberg i två dagar.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Camilla Läckberg är mörkrädd. Hon brukar släcka ljuset och hoppa in under täcket. ”Alla vet ju att täcke skyddar mot galna kvinnomördare”, säger hon ironiskt.

Foto: KARIN GRIPBild 1 av 3

Camilla Läckberg blir ett deadlinevrak när hon nästan skrivit klart en bok. ”Ryggen är pajh. Humöret är paj. Sover dåligt. Naglarna är illa skötta. Håret är otvättat. Det händer att jag tejpar fast linjaler på handlederna för att stödja dem och hålla dem rakt.”

Foto: KARIN GRIPBild 2 av 3

Camilla Läckberg, som säljer mest böcker av alla i Sverige, tror att alla kan bli mördare. ”Den sociala fernissan är väldigt tunn och inte långt från stenåldern”.

Foto: KARIN GRIPBild 3 av 3

Camilla Läckberg kommer inrusande till Gamla Enskede bageri där hon brukar sitta och skriva sina bästsäljare. Aningen försenad vilket kan bero på att hon, tillsammans med maken, har fem barn att ta hand om. Resväskan har hon med sig eftersom hon ska till Norge på en litteraturfestival. Klackarna på hennes Louboutinskor är 12 centimeter höga så jag undrar om det inte är svårt att gå.

–Nej, de här är rätt smidiga men jag har några i garderoben som bara är ”sitta ner och se söt ut”-skor.

Annons
Annons
Annons