Annons
Recension

Ai Weiwei Magasin 3, Frihamnen Tom 10 juniVältrimmad opposition

Ai Weiwei slår mot det kinesiska systemet men befinner sig samtidigt mitt i det. Ett resonemang kring konstnärens moraliska ansvar hade gett ytterligare en dimension åt den säkert komponerade utställningen på Magasin 3.

Under strecket
Publicerad

World map, 2006-2009. Bomullstyg och trä. Installationsvy från Magasin 3.

Foto: CHRISTIAN SALTASBild 1 av 1

World map, 2006-2009. Bomullstyg och trä. Installationsvy från Magasin 3.

Foto: CHRISTIAN SALTASBild 1 av 1
World map, 2006-2009. Bomullstyg och trä. Installationsvy från Magasin 3.
World map, 2006-2009. Bomullstyg och trä. Installationsvy från Magasin 3. Foto: CHRISTIAN SALTAS

Huvudspåret i Ai Weiweis konstnärskap är den genomborrande kritiken mot Kinas diktatur. Samtidigt har han gjort sig beroende av det ekonomiska systemet. Utan en stab på 1600 underbetalda kinesiska hantverkare som under två och ett halv års tid höll igång skulle Sunflower seeds – hans larger than life-projekt för Tate Modern 2010 – aldrig ha blivit av. Verket med sina 100 miljoner handgjorda och bemålade solrosfrön i porslin skrev omedelbart in sig i konsthistorien.

Annons
Annons
Annons