X
Annons
X
Recension

Apologia Välspelat West End-drama om revolt och nederlag

Marika Lindström imponerar stort när hon hoppar in som konsthistorikern och gamla 68:an Kristin som ställer hårda krav på sina söner. Hon har slagits så hårt för en rättvis framtid att hon glömt sin familj. Nu väntar en blöt och upprorisk födelsedagsfest.

Marika Lindström och Jonathan Silén i ”i Apologia”. Foto: Viktor Kjellberg
Läs mer om Scenhösten 2018

Kristin Miller fyller år och vill samla sin lilla familj, sin två söner och deras flickvänner, för att fira – ihop med det faktum att hennes memoarer kommit ut och blivit en framgång. Kristin är internationellt erkänd konsthistoriker, expert på Giotto och kan med utsökt känsla beskriv alla subtila detaljer som får dennes fresker att leva och andas. Själv, personligen är Kristin mer av en ond Norénmorsa som styr och ställer samt säger brutalt råa ”sanningar” till alla utan hänsyn. Hon är ju gammal 68:a och föraktar allt som har med Gud, dålig smak och pengar att göra.

Grek-britten Alexi Kaye Campbell, 52, skrev "Apologia" redan 2009, förra sommaren fick pjäsen en framgångsrik nypremiär. Stycket är en typ av pjäs som inte ofta ges på svenska scener: ett slags meningsfull underhållningsteater. Ungefär som pjäser av Stephen Poliakoff och Tom Stoppard. Istället spelas här hemma den franska motsvarigheten: smarta boulevardteaterkomedier av Yasmina Reza och Florian Zeller.

Marika Lindström och Jonathan Silén i ”i Apologia”.

Foto: Viktor Kjellberg Bild 1 av 2

Jonas Kruse, Frida Hallgren och Marika Lindström i ”Apologia”.

Foto: Viktor Kjellberg Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X