X
Annons
X
Recension

Fotografi 51 Frode utsökt när labbet blir en stridszon

Premium

"Fotografi 51" handlar om forskning som närmast religiös besatthet i en tid då kvinnor inte räknades på allvar. Det är en helgjuten iscensättning där Cecilia Frode är utsökt i rollen som Rosalind Franklin, skriver Lars Ring.

Jonas Kruse, Adam Randle och Cecilia Frode i ”Fotografi 51” på Playhouse teater.
Jonas Kruse, Adam Randle och Cecilia Frode i ”Fotografi 51” på Playhouse teater. Foto: Elliot Elliot

Vetenskapen är ingen tebjudning. Den är ett slagfält och en kapplöpning där det handlar om anslag, anspråk, inmutningar, informationsstölder och pr-kupper. Om vetenskap egentligen är en verksamhet där en grupp bidrar med fakta är den ändå individfixerad. Den behöver sina hjältefigurer.

Om detta har den amerikanska dramatikern Anna Ziegler skrivit kammarspelet "Fotografi 51" som handlar om åren 1951–53 då flera brittiska forskarlag försöker hitta DNA-strukturen. Rosalind Franklin är här huvudperson, hon dog av röntgenskador endast 37 år gammal. Just innan hennes kollegor fick Nobelpriset. Möjligen var hon ändå aldrig aktuell. Han var, trots sin genialitet, alltför långsam, icke-spektakulär – och kvinna. Hon la grundstenar men ansåg att det var viktigast att vara säker innan man la fram sina resultat.

Jonas Kruse, Adam Randle och Cecilia Frode i ”Fotografi 51” på Playhouse teater.

Foto: Elliot Elliot Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X