Annons

Välljudande, kaxig Porsche – trots bara fyra cylindrar

Nya Porsche Cayman har fått stramare proportioner och mer framträdande luftintag. Och så har den blivit lite bredare om rumpan.
Nya Porsche Cayman har fått stramare proportioner och mer framträdande luftintag. Och så har den blivit lite bredare om rumpan. Foto: Pontus Lundahl/TT

Det här är Porschen som har hjärtat på rätta stället. Med mindre volym och färre klaffar behöver den numera lite konstgjord andning men det krävs inget stetoskop för att höra att arbetstakten är hög och flåset på topp.

Publicerad

Till skillnad från andra modeller från Porsche sitter hjärtat varken där bak eller där fram i en Cayman. Vi snackar alltså om motorn. Här sitter den i mitten!

Längsmonterad. Bara futtiga två-tre decimeter bakom ryggen på föraren.
Just den placeringen av maskineriet gör Cayman till en betydligt körgladare sportvagn än storebror 911, som ju har motorn där bak.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 1 av 10

Det är inte riktigt rumsrent att säga det, men visst är 718 Cayman roligare att köra än storebror 911 Carrera.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 2 av 10
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 3 av 10
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 4 av 10
Bild 5 av 10
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 6 av 10
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 7 av 10
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 8 av 10
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 9 av 10
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 10 av 10
Annons
Annons
Annons