Ingegerd Möller, ”Markens, miljöns och materiens uttolkare”Välkommen återkomst till bortglömt livsverk

Ingegerd Möller, ”Hälsar Odilon Redon”.
Ingegerd Möller, ”Hälsar Odilon Redon”. Foto: Björn Strömfeldt / Konstkademien

Konstakademien fick ärva hela Ingegerd Möllers produktion. Nu visas allt i en lika stilig som omfattande postum retrospektiv. Dan Backman råkar på många kära återseenden och minns sitt 1970-tal.

Under strecket
Publicerad
Ingegerd Möller, ”Naturen återtar”.

Ingegerd Möller, ”Naturen återtar”.

Foto: Björn Strömfeldt / Konstkademien
Ingegerd Möller, ”I höstgräset”.

Ingegerd Möller, ”I höstgräset”.

Foto: Björn Strömfeldt / Konstkademien
I början av 1970-talet skapade Ingegerd Möller en hel miljö utmed blå linjens perronger i Fridhemsplans t-banestation, med hav och skärgård som motiv.

I början av 1970-talet skapade Ingegerd Möller en hel miljö utmed blå linjens perronger i Fridhemsplans t-banestation, med hav och skärgård som motiv.

Foto: Ann Eriksson
Ingegerd Möller, ”Utan titel”.

Ingegerd Möller, ”Utan titel”.

Foto: Björn Strömfeldt / Konstkademien
Annons

Ingegerd Möller (1928–2018) på Konstakademien är en lite ovanlig minnesutställning. Man har i stort sett tömt hela hennes ateljé som tar hela fem salar i anspråk. Det är en välkommen påminnelse om ett fint och intressant konstnärskap som, måste man nog säga, fallit i glömska.

Egentligen är det två utställningar då det inte bara är Ingegerd Möllers egen konst som visas utan också hennes konstsamling, företrädesvis av grafik. Har man hängt med ett tag blir det många kära återseenden på de tätt hängda väggarna.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons