Välj rätt nivå

Under strecket
Publicerad
Annons

i Räkna ut önskad arbetspuls
Använd Karvonens formel för att räkna ut önskad arbetspuls, dvs procent av maxpuls.
Arbetspuls = (maxpuls-vilopuls) x ansträngning i procent + vilopuls.
Exempel: Maxpulsen är 195. Vilopulsen är 55. Om du vill arbeta på 80 procent av max blir det så här: (195-55) x 0,80+55. Det vill säga 140 x 0,80 +45. Det betyder att den önskade arbetspulsen på 80 procent av max blir 167.
Du kan enkelt räkna ut pulszonerna på www.marathon.se eller www.sct.nu
Lågintensiv träning på 50-70 procent av maxpuls: Lagom nivå för helt otränade och överviktiga. Promenader, cykling och simning.
Mellannivå, 70-80 procent av maxpuls: Träningen känns oftast behaglig. Konditionen förbättras drastiskt. Du bör vara grundtränad för att träna på denna nivå.
Hög nivå, 80-90 procent av maxpuls: Träningen kan kännas obehaglig, eventuellt med blodsmak, stumma ben och mycket mjölksyra i musklerna. Olämpligt för motionärer.
Högsta intensitet, 90-100 procent av maxpuls: Enbart för tävlingsidrottare.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons