Annons

FöreställningarVåldsamt och rubbat i Söders kulturmiljöer

Thom Lundberg, född 1978, följer upp sin framgångsrika debutroman med  ”Föreställningar”.
Thom Lundberg, född 1978, följer upp sin framgångsrika debutroman med ”Föreställningar”. Foto: Stefan Hellberg

Thom Lundbergs andra roman känns mer som en debut än hans första. Men den obehagliga berättelsen om Johan och Agnes, som möts i en sorgegrupp och stegvis uppslukas av vansinne, suger skickligt in läsaren tycker Therese Eriksson.

Under strecket
Publicerad

Alla olyckliga romaner liknar varandra. Åtminstone tenderar de svenska romaner som handlar om bedrövade konstnärssjälar i en stockholmsk kulturvärld att göra det. I Thom Lundbergs andra roman ”Föreställningar” möts operamedarbetaren Johan och den aspirerande författaren Agnes i en sorgegrupp. Deras relation – oklart om den är ömsesidigt hjälpande eller nedbrytande, kanske både och – utspelar sig mot en fond av Leoncavallos opera ”Pajazzo” och ett mörkt förflutet.

Södermalmsmiljöerna och den medelklassens kulturvärld som är svår både att bli del av och hänga sig kvar i, den maniska besattheten av konsten och den alienation från verkligheten som följer på den, allt är bekant och igenkännbart. Detsamma gäller förvirringen, depressionen och den psykiska ohälsan; olyckan är sig lik i sin benägenhet att slå ut allt annat i tillvaron. Men Thom Lundberg löper linan långt, långt ut. I ”Föreställningar” dominerar nedbrutenhet, gränslöshet och paranoia helt. Det är en obehaglig roman.

Annons
Annons
Annons