X
Annons
X

Våldsamma tag för Mowgli i framtidsdjungel

När regissören Alexander Mørk-Eidem sätter upp Djungelboken med nyskriven musik av soulstjärnan Eric Gadd, står utanförskapet i centrum. För vem kan känna sig lika ensam som Mowgli, människobarnet som växer upp bland vargar. Och storstadsdjungeln år 2107 är tuffare än somliga tror.

Mowgli (Kristofer Fransson) attackeras av varggänget som blivit uteliggare i Alexander Mørk-Eidems dramatisering av Djungelboken på Stockholms stadsteater.
Mowgli (Kristofer Fransson) attackeras av varggänget som blivit uteliggare i Alexander Mørk-Eidems dramatisering av Djungelboken på Stockholms stadsteater.

Scenbilden är märkligt bekant. Utanför Stockholms stadsteater ståtar originalet från 1966 - det schackrutiga Sergels torg. Det är hit, fast i en ännu skräpigare och mer söndervittrad version, som regissören Alexander Mørk-Eidem har flyttat Rudyard Kiplings äventyrsklassiker från 1894 - så långt från Disneys mys och gull och exotiska miljöer som möjligt.
Året är 2107. I en sorts Blade Runner-värld hänger Mowgli bland stadens vargar, som blivit vildsint dansande uteliggare. Björnen Baloo och pantern Bagheera är hans gatusmarta förebilder, som ska lära Mowgli allt de vet om det hårda djungellivet. Baloo är människobarnets stenhårda, rappande boxningstränare och Bagheera har blivit transvestit. Aporna som kidnappar Mowgli är en elak parodi på bratsen vid Stureplan och leds av de plågsamt jobbiga festprissarna Noppe och Joppe. Riktigt farlig är tigern Shere Khan, spelad av Lars Göran Persson.

Mowgli (Kristofer Fransson) attackeras av varggänget som blivit uteliggare i Alexander Mørk-Eidems dramatisering av Djungelboken på Stockholms stadsteater.

Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X