Annons

Våld i nära relationerVåldet tar inte paus även om publiken gör det

Jakob Öhrman och Janet Rothe i Makode Lindes masker.
Jakob Öhrman och Janet Rothe i Makode Lindes masker. Foto: Nurith Wagner-Strauss

Fem timmar om våld, makt, beroende och en kärlek som hela tiden spårar ur. Sverigepremiären på Markus Öhrns och Institutets uppsättning är så långt ifrån ett ömsint kärleksdrama med lyckligt slut man kan komma.

Publicerad

Tonen i konstnären och teaterregissören Markus Öhrns föreställning sätts direkt med det ljust möblerade scenrummet. Det är också där mellan soffan, matbordet och sängen allting kommer att utspela sig under de kommande timmarna.

Allt ser kanske normalt ut, men tavlan med uppmaningen ”Be happy” och inredningsföremålet bestående av orden ”Perfect moment” på nattduksbordet bidrar till att skapa den där känslan av att någonting inte är som det ska. Rapporter från bland annat Brottsförebyggande rådet och den offentliga statistiken om våld i nära relationer som finns tillgängliga att bläddra i eller att läsa uppsatta på väggen i foajén innan publiken bjuds in till den annars ordlösa föreställningen, visar tydligt hur det verkligen ser ut.

Jakob Öhrman och Janet Rothe (masker av Makode Linde).

Foto: Nurith Wagner-Strauss Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons