Våldet i t-banan ökar kraftigt

Varje dag utsätts en buss­förare eller spärrvakt på ­tunnelbanan för hot eller våld. Antalet anmälningar har ökat de senaste åren och bara i Stockholm känner ­varannan anställd inom ­kollektivtrafiken en rädsla att gå till jobbet.

Under strecket
Publicerad
José Gonzales, busschaufför vid Busslink stannade bussen i två minuter för att demonstrera mot våldet. Själv har han blivit hotat vid försök att kapa bussen och stoppat knivslagsmål.

José Gonzales, busschaufför vid Busslink stannade bussen i två minuter för att demonstrera mot våldet. Själv har han blivit hotat vid försök att kapa bussen och stoppat knivslagsmål.

Annons

I en manifestaion för att stoppa våldet mot trafik­personal stannar i dag all ­kollektivtrafik i Sverige i två minuter.
Misshandel, knivskärningar, spottloskor i ansiktet, hot. Så ser vardagen ut för många av de ­anställda inom kollektivtrafiken i Sverige. Seko och Kommunal gav ny­ligen ut en rapport om hur deras medlemmar drabbas av hot och våld.

Rapporten bygger på en enkätundersökning, genomförd bland cirka 2 000 medlemmar runt om
i landet. Resultatet visar att de ­senaste året har 30 procent av medlemmarna hotats på jobbet. 10 procent har utsatts för fysiskt våld, många av dem har dessutom drabbats fler än en gång.
Tågkonduktörer och stationsvärdar är de yrkesgrupper som det senaste året mest utsatts för våld. Även bussförare är till stor del utsatta.
Våldet förekommer i hela Sverige men en stor koncentration sker i storstäderna.
Bara i Stockholm anmälde 683 anställda inom SL-trafiken att de blivit utsatta för hot eller våld på jobbet under 2004. Antalet ökar ständigt.
– Det hävdades att det i början av detta året hade minskat något. Men jag kollade senast i‑dag med skyddsombuden som säger att det har ökat igen, säger Ulf Brandt, vice ordförande för Seko i Stockholm.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons