X
Annons
X

Mattias Legnér: Våld mot monument ett ideologiskt vapen

Tidigare i somras sprängde Islamiska staten bland annat det shiamuslimska ­helgonet Muhammad bin Alis mausoleum i Palmyra (ovan), och på fredagen kom rapporter om att de förstört ett antikt kloster i Al-Qaryatayn.
Tidigare i somras sprängde Islamiska staten bland annat det shiamuslimska ­helgonet Muhammad bin Alis mausoleum i Palmyra (ovan), och på fredagen kom rapporter om att de förstört ett antikt kloster i Al-Qaryatayn. Foto: AP

De senaste två åren har det kommit en mängd nya böcker som behandlar förstörelsen av konst och kulturarv genom historien. Inte minst det pågående kriget i Syrien och dess konsekvenser för ett antikt kulturarv gör den forskningen högst aktuell. Senare tids rapportering från konflikten visar att kulturföremål och delar av fornlämningsområden inte endast har förstörts avsiktligt, utan att kulturarv också utgör såväl en ekonomisk som en psykologisk resurs i krigföring. Föremål säljs för att finansiera fortsatt stridande och välkända platser används för att iscensätta ideologiskt laddade handlingar. Sådana strategier är dock inte nya utan har förekommit i konflikter tidigare i historien.

Tidigare i somras sprängde Islamiska staten bland annat det shiamuslimska ­helgonet Muhammad bin Alis mausoleum i Palmyra (ovan), och på fredagen kom rapporter om att de förstört ett antikt kloster i Al-Qaryatayn.

Foto: AP Bild 1 av 6

Amerikanska soldater framför en nedtagen Saddam Hussein-staty i Bagdad 2003.

Foto: Alexandra Boulat/AOP Bild 2 av 6

Nelson's Pillar i Dublin sprängdes den 8 mars 1966.

Foto: National Library of Ireland Bild 3 av 6

Katedralen i Reims träffades av tyska bomber under första världskriget.

Bild 4 av 6

Angor Wat i Kambodja.

Foto: AOP Bild 5 av 6

Talibanerna förstörde de s k Bamiyan-skulpturerna i Afghanistan 2001.

Bild 6 av 6
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X