Annons

Välbekant VW Golf – det är ett positivt betyg

Nya Volkswagen Golf har inte en plåtbit gemensam med föregångaren, men under skalet är det samma bottenplatta, hjulupphängningar och så vidare.
Nya Volkswagen Golf har inte en plåtbit gemensam med föregångaren, men under skalet är det samma bottenplatta, hjulupphängningar och så vidare. Foto: Eric Lund

De nya eldrivna ID-modellerna riskerar att stjäla rampljuset i familjen Volkswagen. Men trotjänaren Golf i nytt utförande lär vara en grundbult i försäljningshallen även de kommande åren. En rakt igenom adekvat och rekorderlig produkt med minimal överraskningseffekt.

Under strecket
Publicerad

Storstädning genomförd. Resultat: inte många fysiska reglage kvar, desto fler funktioner och möjligheter till personlig anpassning i pekskärmens menysystem.

Foto: Eric Lund

Med automatisk växellåda kommer en elektronisk växelväljare i form av en liten vickbar stubbe på mittkonsolen.

Foto: Eric Lund

Digital instrumentering är standard i nya Golf.

Foto: Eric Lund

Bagageutrymmet är inte klassledande men dugligt. Kombiversionen av Golf väntas ha premiär under 2020.

Foto: Eric Lund
Foto: Kia
Foto: Anders Wiklund/TT

En gång i tiden var Volkswagen Golf anpassad för att kunna köras med lovikkavantar. Knappar och reglage var utformade så att det krävdes minimal fingerfärdighet för att justera fläktens hastighet eller slå på dimljusen. Förlåtande funktion för fumliga.

Just när 2020-talet ska ta vid sitter jag i en ny Volkswagen Golf och fipplar på en liten digital klösbräda för att sänka radiovolymen. Ärligt talat kan jag tysta Robbie Williams med en smidig knapp på ratten, men för att aktivera stolsvärmen ska jag dutta med två fingrar på samma, smala pekplatta som även används för att reglera värmen i kupén.

Annons
Annons
Annons