Valaffischerna 2014 – ”ska inte stöta bort någon”

Jonas Sjöstedt som inte är till salu eller Jan Björklund som vill ha feminism utan socialism. Årets valaffischer – vaga och snälla, enligt medievetaren Nicklas Håkansson – finns överallt. ”I dag tävlar partierna om liknande väljargrupper och då är det viktigt att inte stöta bort någon med allt för tydliga budskap.” Men ett lokalt parti sticker ut med sin ovanliga negativa kampanj och sina attacker. Klicka dig genom affischerna.

Under strecket
Publicerad
Annons

Kristdemokraterna: De har ett antal någorlunda konkreta förslag, det är ganska traditionella valaffischer på det sättet. Symbolen ”sevadvimenar.se” är ett tydligt exempel på att affischerna idag ofta är en del av en större kampanj, den som ser dem ska kunna söka sig vidare. Om man jämför med hur KD gjorde 2010 med svårbegripliga affischer med olika djur som Göran Hägglund stirrade på, så är det här mindre konstigt och mer traditionellt, man ger mer besked om var man står i olika politiska budskap.

Moderaterna: Det här är en ganska minimal kampanj. Det är inte några långa serier med massa budskap, utan de har tydliga fokusområden: Jobb och skola. Dessutom använder sig Moderaterna av sina trumfkort. Förtroendet, inte minst för Anders Borg men också för Fredrik Reinfeldt, är relativt stort jämfört med förtroendet för partiet som stort. Något som de spelar på. Överlag är det en relativt nedtonad kampanj utan några överraskningar.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons