Annons
X
Annons
X

Vägverket räknar ned oljepriset

(uppdaterad)
Foto: FREDRIK SANDBERG / SCANPIX

Den globala oljeutvinningen har stagnerat; de senaste tre åren har utvinningstakten varit i stort sett konstant. Många av de största fälten är i nedgångsfas och de nya upptäckter som görs, kan bara i ringa mån kompensera för bortfallet. Samtidigt växer efterfrågan från såväl Kina och Indien som producentländerna själva i rasande takt.

Utvecklingen kan inte undgå att påverka priset: sedan januari 2007 har ett fat olja gått upp från 50 till 125 dollar. Goldman Sachs förutspår ett pris på 150-200 dollar inom 6-24 månader, oljeinvesteraren Matt Simmons talar om 300 dollar. Cheferna för flera oljebolag är inne på liknande tankegångar.

Till och med IEA – International Energy Agency – har reviderat sina tidigare glädjekalkyler. ­Givetvis kommer drivmedelspriserna att följa med uppåt.

Annons
X

I denna samstämmiga kör hörs två avvikande röster. Vägverket och infrastrukturminister Åsa Torstensson räknar med att oljepriset år 2020 skall vara 76 dollar. Utgående från detta menar man sig kunna räkna hem ett antal väginvesteringar, bland annat ”Förbifarten” (Exploateringsled Väst) – vilka till på köpet planerades då priset låg på 24 dollar per fat! Verket ”hinner” inte göra om investeringskalkylen inför höstens infrastrukturproposition.

Riksdagen skall alltså på falska premisser förmås fatta beslut om investeringar på hundratals miljarder.

Jag har tidigare valt att tro att Vägverkets ständiga felräkningar – bland annat har ”Förbifarten” (hittills) gått upp från 7,2 till 26 miljarder – är följden av optimism och otrolig inkompetens.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Hanteringen av underlaget till propositionen visar dock att läget är ännu allvarligare: Vägverket ägnar sig med berått mod åt att svindla medborgarna.

    I stället för att planera för den stundande bränslebristen och de kommande priserna vill verket, drivet av sedvanligt revirtänkande, med fals­ka argument plöja ner oräkneliga miljarder i meningslösa, miljöskadliga monument över en svunnen tid.

    Vägverket och Torstensson kan inte tillåtas att obehindrat plaska vidare i ankdammen! Infra­strukturpropositionens förutsättningar måste noga granskas av oberoende aktörer. Vem vet vilka ytterligare verklighetsfrämmande antaganden som döljer sig i ­materialet?

    Claes Trygger

    Annons
    Annons
    X
    Foto: FREDRIK SANDBERG / SCANPIX Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X