Annons

Vägtullar kan finansiera ombyggnad av E6-an

Slanka plånböcker tvingar fram nya förslag om hur väg- och järnvägsbyggen ska betalas. Vägverket vill testa bompeng enligt norsk modell för att klara utbyggnaden av E 6 i norra Bohuslän. Kassakrisen gör också att en lång rad planerade vägprojekt måste skjutas framåt i tiden.

Under strecket
Publicerad

Brist på pengar men en rad nya kreativa lösningar var de gemensamma nämnarna när Vägverket och Banverket i går lade fram sina slutliga förslag till nationella planer för åren 2004-2015. Förslagen överlämnades till regeringen. Under hösten ska infrastrukturminister Ulrica Messing med ledning bland annat av planerna komponera ihop sitt slutliga förslag, som hon tänker presentera vid årsskiftet.

Kritiken har varit hård mot att Banverkets och Vägverkets projektlistor är för korta. Nu har båda verken tvingats banta ännu hårdare bland förslagen. Anslagen till investeringar i vägar och järnvägar för 2004 minskades med cirka en miljard i den senaste vårbudgeten. Eventuellt, om statsfinanserna så tillåter, pytsas pengarna tillbaka senare under perioden. Men helt klart blir det mindre i kassan de närmaste åren. Banverket tänker få ihop sin ekvation genom att låna 10 miljarder hos Riksgälden. Pengarna ska gå till bygget av pendeltågstunneln i Stockholm och Citytunneln i Malmö. Vägverket tvingas skjuta på nästan alla planerade vägprojekt med mellan två och sex år. Dessutom vill verket betala ombyggnaden av E 6 mellan Strömstad och Svinesundsbron med vägtullar. Ungefär som på Öresundsbron, säger Vägverkets chef Ingemar Skogö avdramatiserande till SvD. Han nämner 20 kronor som en möjlig avgift. - Det måste utredas närmare innan man kommer till skott, men det finns ju goda förebilder i Norge. Vägavgifter finns hittills inte på svenska vägar, bortsett från Öresundsbron. Men Vägverkets chef tror på en växande diskussion om nya sätt att betala vägbyggen. Verket utreder också nu förslag om alternativ finansiering för Förbifart Stockholm, med en prislapp på 15 miljarder. - Vi tror att det skulle kunna vara väldigt lämpligt för någon form av bompengsfinansiering, säger Ingemar Skogö.

Annons
Annons
Annons